• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
    • 45.1, شماره 78
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
    • 45.1, شماره 78
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر عمق دفن‌شدگی خطوط لوله فراساحلی در حالت تاندوم بر جدایش جریان با استفاده از مدل‌های آزمایشگاهی و عددی

    (ندگان)پدیدآور
    ارشد شب خانه, بهمنحکیم زاده, حبیب
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله کامل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    وجود خطوط لوله در محیط بستر دریا سبب تغییر الگوی جریان در مجاورت آن­ها شده و نیز موجب به وجود آمدن گردابه­هایی در قسمت های جلو و پشت لوله گردیده که همراه با افزایش شدت آشفتگی است. این تغییرات می­توانند منجر به خستگی سازه و یا آبشستگی در اطراف آن گردند و نهایتاً پایداری سازه را تهدید نمایند. در این مقاله، به منظور بررسی کنش لوله روی جریان، تغییرات به وجود آمده در الگوی جریان اطراف خطوط لوله فراساحلی نیمه مدفون به صورت آزمایشگاهی و عددی در حالت جریان دائمی مورد بررسی قرار گرفته­اند. جهت مدل­سازی تجربی، آزمایش­هایی در آزمایشگاه تحقیقاتی هیدرولیک انجام شده است. آزمایش­ها در یک کانال آزمایشگاهی و با استفاده از یک لوله PVC برای نسبت­های متفاوت عمق دفن­شدگی به قطر لوله انجام گرفته است. جهت مشاهده الگوی جریان از ذرات پلی­استایرن استفاده شده و نیز به منظور کمک به درک فیزیکی پدیده از کلیه مراحل انجام آزمایش­ها به وسیله دوربین دیجیتال، فیلم­برداری شده است. در بخش شبیه­سازی عددی نیز از روش حجم محدود استفاده شده و میدان جریان با استفاده از نرم­افزار دینامیک سیالات محاسباتی FLUENT تحلیل شده است. ایجاد هندسه و شبکه­بندی مدل نیز به وسیله پیش­پردازنده GAMBIT صورت گرفته است. سرانجام نتایج عددی به دست آمده با نتایج تجربی این پژوهش و سایر پژوهشگران مقایسه شده­اند که تطابق نسبتاً خوبی حاصل شده است. نتایج تجربی و عددی نشان دادند که با افزایش نسبت عمق دفن­شدگی به قطر لوله، مقادیر طول نواحی جدایی در بالادست و پایین­دست خطوط لوله در حالت منفرد و تاندوم کاهش می­یابد. همچنین با افزایش عمق دفن شدگی، از مقدار سرعت­های بیشینه مثبت در بالای خط لوله و نیز از سرعت­های بیشینه منفی در محل تشکیل گردابه­ها کاسته می­شود که نتیجه امر کاهش تنش برشی بستر را در پی خواهد داشت. بنابر این می­توان پیش­بینی نمود که با افزایش عمق دفن­شدگی مشکلات ناشی از فرسایش و آبشستگی کاهش خواهند یافت.
    کلید واژگان
    الگوی جریان
    خطوط لوله فراساحلی
    شرایط تاندوم
    مدل آزمایشگاهی
    شبیه‌سازی عددی
    روش حجم محدود

    شماره نشریه
    78
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
    Dean of Faculty of Civil Engineering
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه صنعتی سهند
    دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی سهند

    شاپا
    2008-7918
    URI
    https://ceej.tabrizu.ac.ir/article_3677.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/411404

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب