پهنه بندی تعیین قیر مناسب بر اساس شاخص عملکردی (PG) در استان همدان
(ندگان)پدیدآور
پیرمحمدی, محمدرضارضائی, سجادحیاتی, پرهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قیر از اجزای مهم و تأثیرگذار مخلوط آسفالتی میباشد که انتخاب نوع مناسب آن مطابق با شرایط آبوهوایی و ترافیکی هر منطقه جهت افزایش کیفیت و دوام آسفالتی اجرایی، امری ضروری میباشد. مطالعه براساس روش شارپ در طبقهبندی عملکردی قیر در سطح اطمینانهای متفاوت میتواند نتایج بهینهای را با لحاظ نمودن توأم شرایط فنی و اقتصادی ارائه نماید. در این تحقیق با استفاده از آمار ایستگاههای هواشناسی استان همدان، شاخص عملکردی بهصورت PGXXYY در چهار سطح اطمینان 50، 84، 98 و 9/99 درصد و با لحاظ نمودن شرایط ترافیکی در جادههای اصلی استان تعیین شده است. براساس نتایج حاصل شده از تحقیق، در سطوح اطمینان پایین، قیرهایی با ردهبندی پایینتر پوشش بیشتری خواهند داشت و با افزایش سطح اطمینان، نقش قیرهایی با رده بالاتر، پررنگتر خواهد شد و در یک سطح اطمینان مشخص اعمال شرایط ترافیکی رده قیرهای عملکردی مورد استفاده را در پهنهبندی افزایش خواهد داد. مطابق نتایج بهدست آمده در سطح اطمینان 50 درصد پنج نوع قیر PG58-16، PG58-22، PG64-10، PG64-16 و PG64-22 سطح استان همدان را پوشش میدهد. در سطح اطمینان 84 درصد استفاده از سه نوع قیر PG64-16، PG64-22 و PG64-28 توصیه و در سطح اطمینان 98 درصد سه نوع قیر PG64-16، PG64-22 و PG64-28 کاربرد دارد. همچنین بررسی نتایج در سطح اطمینان 9/99 درصد نشان داد که از چهار نوع قیر PG64-16، PG64-22، PG64-28 و PG64-34 در سطح این استان جهت تولید آسفالت باید استفاده نمود.
کلید واژگان
قیرشاخص عملکردی
روسازی
روش شارپ
سطح اطمینان
حمل و نقل و راه و ترابری
زیرساختهای حمل و نقل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.دانشکده مهندسی عمران، مؤسسه آموزش عالی پویش، قم.
دانشکده عمران، معماری و هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
شاپا
2476-40512476-406X




