مطالعه عددی نشست تونل خط 2 قطار شهری تبریز بهدلیل حفاریهای احتمالی در مجاورت مسیر مترو
(ندگان)پدیدآور
میرنقی زاده, میرهادیحاجی عزیزی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه حفاری برای ساخت فونداسیون ساختمان های بلند، زیرزمین ها، پارکینگ ها و غیره مورد نیاز است. از آنجا که فضای موجود در مناطق شهری محدود است. برخی از حفاری ها در مجاورت تونل مترو انجام می گیرد و ممکن است باعث جابجایی اضافی پیش بینی نشده در تونل که برای آنها طراحی نشده اند و در نتیجه عملکرد تونل را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال می باشد که تغییرشکل هایی که حفاری ها در خط 2 قطار شهری (مطالعه موردی) ایجاد می کند قابل توجه است یا قابل صرفنظر کردن. در این مقاله بررسی نشست های کف و تاج تونل موجود خط 2 قطار شهری تبریز ناشی از حفاری های جدید احتمالی با فواصل افقی مختلف از مترو و ابعاد مختلف حفاری با نرم افزار المان محدود انجام شده است. نتایج نشان داد نشست تاج تونل که رو به پایین است کاهش یافته ولی نشست کف تونل که رو به بالا است افزایش پیدا می کند. تغییر شکل کف تونل از 62 میلی متر تا 113 میلی متر و تغییرشکل تاج تونل از 16میلی متر تا 58 میلی متر با توجه به ابعاد حفاری و فاصله افقی از مترو متغییر می باشد.
کلید واژگان
کلمات کلیدی: حفاریخط 2 متروی تبریز
نرم افزار المان محدود
نشست تاج تونل
کف تونل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه قمUniversity of Qom
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری خاک و پی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه.دانشیار، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
شاپا
2476-40512476-406X




