نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorربیعی, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorگرجی, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:49:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:49:57Z
dc.date.available1399-07-09T11:49:56Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:49:57Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.date.submitted2020-03-07en_US
dc.date.submitted1398-12-17fa_IR
dc.identifier.citationربیعی, طاهره, گرجی, یوسف. (1399). تجربه زیسته‌ی اقدام به خودکشی در دانش‌آموزان دختر 18-12 ساله‌ شهرستان خمینی‌شهر. سلامت جامعه, 14(2), 40-51. doi: 10.22123/chj.2020.222649.1462fa_IR
dc.identifier.issn2345-6248
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22123/chj.2020.222649.1462
dc.identifier.urihttp://chj.rums.ac.ir/article_114568.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409978
dc.description.abstract<strong>مقدمه:</strong> بررسی جامع انگیزه‌های اقدام به خودکشی در گروه‌های سنی متفاوت عاملی مؤثر در تدوین اقدامات پیشگیرانه و لحاظ رویکردهای درمانی اثربخش است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته‌ی اقدام به خودکشی در دانش‌آموزان دختر 18-12 ساله‌ شهرستان خمینی‌شهر بود. <strong>مواد و روش‌ها:</strong> این پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی می‌باشد که با روش هدفمند از بین دختران 18-12 ساله با سابقه اقدام به خودکشی در سال 1397 بر اساس اطلاعات مرکز بهداشت شهرستان خمینی‌شهر که برابر با 30 نفر بوده است، هفده نفر بر اساس حد اشباع انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شد. <strong>یافته‌ها:</strong> از مصاحبه‌ها 562 کد، 73 مفهوم و 12 مقوله در سه عنوان هسته‌ای فردیت عقیم مانده (فشار روانی، ناکامی شخصی، تنش‌های فرآیند بلوغ و گسست دینی)، عامل فشار ساختاری (شکاف نسلی، نیاز به توجه، سبک زندگی و فشار اقتصادی) و عامل طرد اجتماعی (از دست دادن سرمایه اجتماعی، فشار اجتماعی، فشار مجازی و ضعف در مهارت ارتباطی) به دست آمد. <strong>نتیجه‌گیری:</strong> این نتیجه حاصل می‌شود که نوجوانی دوران هویت‌یابی در کنار همسالان، والدین و سیستم آموزشی بویژه معلّمان و فضای مجازی است. بنابراین متخصصین باید در راستای افزایش آگاهی به خانواده‌ها و مدارس و سیستم قانون‌گذاری در جهت لزوم نظارت بر فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای ملزومات لازم را بیندیشند. تا از این طریق اصول اساسی در پیشگیری از خودکشی نوجوانان تدوین و عوامل زمینه‌ساز رفع و یا تعدیل شوند.fa_IR
dc.format.extent704
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانfa_IR
dc.publisherRafsanjan University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofسلامت جامعهfa_IR
dc.relation.ispartofCommunity Health Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22123/chj.2020.222649.1462
dc.subjectتجربه زیسته‌fa_IR
dc.subjectاقدام به خودکشیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان دخترfa_IR
dc.subjectشهرستان خمینی‌شهرfa_IR
dc.titleتجربه زیسته‌ی اقدام به خودکشی در دانش‌آموزان دختر 18-12 ساله‌ شهرستان خمینی‌شهرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، اصفهان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue2
dc.citation.spage40
dc.citation.epage51
nlai.contributor.orcid0000000344566332


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد