• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اضطراب کودکان در خانوادههای بازساختاریافته

    (ندگان)پدیدآور
    بهرامی, مریمخیاطان, فلورفرهادی, هادیآقایی, اصغر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    903.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تداوم مشکلات کودکان در خانواده­های بازساختاریافته می‌تواند اختلالات اضطرابی این کودکان را به شدت افزایش دهد و بر زندگی آنها اثرات پایداری داشته باشد. پژوهش حاضر قصد دارد تا اثربخشی درمان شناختی-رفتاری را بر اضطراب کودکان خانواده­های بازساختاریافته بررسی نماید. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه­تجربی (طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون، پیگیری با گروه کنترل) بود. حجم نمونه شامل 20 کودک بود که به صورت هدفمند از میان واجدین شرایط ورود به پژوهش در شهرستان شهرضا در سال 1398، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش (10 کودک) و کنترل (10 کودک) جایگزین شدند. گروه آزمایش، تحت درمان شناختی-رفتاری کودکان ۷ تا ۱۴ سال بر اساس دستورالعمل سیلر قرار گرفتند که در 10 جلسه‌ 45 تا 60 دقیقه‌ای برگزار شد. داده‌ها توسط پرسشنامه ‌آخنباخ (فرم والدین) جمع‌آوری شد. از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر برای گزارش نتایج استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمره اضطراب در گروه درمان شناختی-رفتاری در پس‌آزمون (90/14) و پیگیری (20/14) نسبت به پیش‌آزمون (90/18) کاهش یافت، اما در گروه کنترل تفاوت محسوسی مشاهده نشد (پیش­آزمون:01/19، پس­آزمون:60/18 و پیگیری: 20/18). میانگین نمره ­اضطراب در کودکان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل (739/5= F)، اختلاف معنی­داری داشت (001/0=p). نتیجه‌گیری: درمان شناختی-رفتاری می­تواند برای کاهش اضطراب در کودکان خانواده‌های بازساختاریافته استفاده گردد. به درمانگران توصیه می‌شود در جلسات درمانی از درمان شناختی-رفتاری برای درمان اختلالات اضطرابی کودکان استفاده نمایند.
    کلید واژگان
    اضطراب
    خانواده‌های بازساختاریافته
    درمان شناختی-رفتاری
    کودکان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان، اصفهان، ایران.
    استادیار، گروه روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان، اصفهان، ایران.
    استاد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، خوراسگان، اصفهان، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    https://dx.doi.org/10.22123/chj.2020.212035.1400
    http://chj.rums.ac.ir/article_104589.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409954

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب