اثربخشی آموزش شوخ طبعی مبتنی بر مدل مکگی بر مؤلفه های اضطراب و کارکرد خانواده در زنان متأهل مراجعه کننده به خانه های سلامت شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
عباسی, سمانهعبدی, منصورحیدری, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: احتمال ابتلا به اضطراب در زنان بیش از مردان است و کارکرد خانواده به شدت تحت تأثیر آن قرار میگیرد. آموزش حس شوخطبعی برای موارد آموزشی و کلنیکی کاربرد داشته و به اثبات رسیده است، اما استفاده از آن برای بهبود کارکرد خانواده در زنان مورد غفلت بوده است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش حس شوخطبعی مبتنی بر مدل مکگی بر اضطراب و کارکرد خانواده در زنان متأهل انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی آموزشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان متأهل مراجعهکننده به خانههای سلامت شهر تهران طی سال 1398 بود. با روش تصادفی ساده تعداد 50 نفر انتخاب و در گروههای مداخله (25 نفر) و کنترل (25 نفر) قرار گرفتند و مقیاس کارکرد خانواده (بلوم، 1985) و مقیاس اضطراب (کتل، 1973) را تکمیل کردند. در گروه مداخله، آموزش حس شوخطبعی در 8 جلسه بهصورت هفتهای 1 جلسه و هر جلسه بهمدت 1 ساعت اجرا گردید و پس از آن، پسآزمون گرفته شد. دادهها با روشهای آزمونهای t مستقل و زوجی و تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش حس شوخطبعی مبتنی بر مدل مکگی بر کاهش اضطراب کل و مؤلفههای آن شامل اضطراب مرضی و اضطراب پنهان آزمودنیهای گروه مداخله تأثیر مثبت و معنیداری داشته است (05/0>p). همچنین، آموزش حس شوخطبعی موجب افزایش میانگین نمرات کارکرد خانواده در آزمودنیهای گروه مداخله در مرحله پسآزمون شد (05/0>p).p). همچنین، آموزش حس شوخطبعی موجب افزایش میانگین نمرات کارکرد خانواده در آزمودنیهای گروه مداخله در مرحله پسآزمون شد (05/0>p).p). نتیجهگیری: آموزش حس شوخطبعی بر کاهش اضطراب و بهبود کارکرد خانواده زنان متأهل مؤثر است. لذا در نظر گرفتن آموزش حس شوخطبعی در برنامهریزیهای پیشگیری از مشکلات سلامت روان و بهبود کارکرد خانواده ضروری به نظر میرسد.
کلید واژگان
شوخ طبعیاضطراب
کارکرد خانواده
زنان متأهل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم و تحقیقات خمین، اصفهان، ایران.استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم و تحقیقات خمین، اصفهان، ایران.
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم و تحقیقات خمین، اصفهان، ایران.




