• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شاخص‌های بهوشیاری زمینه‌ای بر مبنای ناگویی خلقی و ابعاد مثبت- منفی کمال‌گرایی در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    حشمتی, رسولشیخ الاسلامی, علیجباری, سعیدهمولایی, مهری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    801.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: بهوشیاری از مؤلفه‌های مهم سلامت روان‌شناختی است. با این حال نقش ناگویی خلقی و کمال‌گرایی مثبت-منفی در آن مشخص نیست. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ناگویی خلقی و ابعاد کمال­گرایی در بهوشیاری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مواد و روش ­ها: در یک تحقیق توصیفی-همبستگی، تعداد 150 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه پنج­وجهی ذهن آگاهی، مقیاس کمال­گرایی مثبت و منفی و مقیاس ناگویی خلقی جمع­آوری شدند. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد از بین مؤلفه‌های ناگویی خلقی، مؤلفه دشواری در تشخیص احساسات (24/0-β=و 029/0p=) قادر به پیش‌بینی بهوشیاری زمینه‌ای است. همچنین، ابعاد مثبت (27/0 β=و 000/0p=) و منفی (29/0- β=و 000/0p=) کمال­گرایی  قادر به پیش‌بینی واریانس بهوشیاری زمینه­ای در دانشجویان است. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، می­توان گفت که ناگویی خلقی (دشواری در تشخیص احساسات) و ابعاد مثبت و منفی کمال­گرایی می­توانند تعیین­گرهای بهوشیاری زمینه­ای دانشجویان باشد.
    کلید واژگان
    بهوشیاری
    کمال‌گرایی
    ناگویی خلقی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    https://dx.doi.org/10.22123/chj.2018.105900.1061
    http://chj.rums.ac.ir/article_80592.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409909

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب