شاخصهای بهوشیاری زمینهای بر مبنای ناگویی خلقی و ابعاد مثبت- منفی کمالگرایی در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
حشمتی, رسولشیخ الاسلامی, علیجباری, سعیدهمولایی, مهرینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بهوشیاری از مؤلفههای مهم سلامت روانشناختی است. با این حال نقش ناگویی خلقی و کمالگرایی مثبت-منفی در آن مشخص نیست. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ناگویی خلقی و ابعاد کمالگرایی در بهوشیاری دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مواد و روش ها: در یک تحقیق توصیفی-همبستگی، تعداد 150 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه پنجوجهی ذهن آگاهی، مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی و مقیاس ناگویی خلقی جمعآوری شدند. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد از بین مؤلفههای ناگویی خلقی، مؤلفه دشواری در تشخیص احساسات (24/0-β=و 029/0p=) قادر به پیشبینی بهوشیاری زمینهای است. همچنین، ابعاد مثبت (27/0 β=و 000/0p=) و منفی (29/0- β=و 000/0p=) کمالگرایی قادر به پیشبینی واریانس بهوشیاری زمینهای در دانشجویان است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان گفت که ناگویی خلقی (دشواری در تشخیص احساسات) و ابعاد مثبت و منفی کمالگرایی میتوانند تعیینگرهای بهوشیاری زمینهای دانشجویان باشد.
کلید واژگان
بهوشیاریکمالگرایی
ناگویی خلقی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.




