• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه

    (ندگان)پدیدآور
    صادقی, مسعودحسینی رمقانی, نسرین السادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    232.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش­فعالی-کمبود توجه، مشکلات مربوط به سلامت روان از جمله اضطراب و نگرانی بیشتری را تجربه می­کنند. در این راستا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­آگاهی بر اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش­فعالی-کمبود توجه بود. مواد و روش ­ها: طرح پژوهش به صورت نیمه­تجربی و از نوع پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از مادران دانش­آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال بیش­فعالی-کمبود توجه بعد از نمونه­گیری هدفمند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از فرم والد پرسشنامه Conners به همراه مصاحبه بالینی به عنوان ابزار غربالگری و از پرسشنامه اضطراب بک و نگرانی پنسیلوانیا، برای گردآوری داده­ها در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­آگاهی، به مدت 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه مداخله اعمال گردید. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن­آگاهی منجر به تفاوت معنی­دار آماری بین مراحل پیش و پس از آزمون در نمره کلی اضطراب و نگرانی در گروه مداخله شد(001/0>p). به این صورت که در مرحله پس­آزمون بعد از کنترل نمرات پیش­آزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند.p). به این صورت که در مرحله پس­آزمون بعد از کنترل نمرات پیش­آزمون، گروه مداخله نسبت به گروه کنترل اضطراب و نگرانی کمتری را گزارش نمودند. نتیجه­ گیری: با توجه به اثربخش بودن استفاده از برنامه فرزندپروری مبتنی بر ذهن­آگاهی در کاهش علایم اضطراب و نگرانی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش­فعالی-کمبود توجه، آموزش این برنامه در راستای کاهش فشار روانی این گروه از افراد جامعه پیشنهاد می­شود.
    کلید واژگان
    اختلال بیش‌فعالی-کمبود توجه
    فرزندپروری مبتنی بر ذهن‌آگاهی
    اضطراب
    نگرانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_50702.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409860

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب