• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی شهر تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    بیرامی, منصورنظری, محمدعلیهاشمی, تورجموحدی, یزدان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    183.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خلاصه مقدمه: اختلال در ریاضیات عبارت است از ناتوانی در انجام مهارت­های مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کسی انتظار می­رود. پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین اثربخشی درمان توانبخشی عصب- روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانش­آموزان با اختلال ریاضی انجام شد. مواد و روش ­ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه آزمودنی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شهر تبریز در سال 1395 بود، و نمونه مورد نظر از مناطق پنجگانه اختلالات یادگیری انتخاب شدند. روش نمونه­گیری به صورت تصادفی ساده بود. بدین صورت که یک گروه 10 نفره شامل افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی و 10 نفر نیز شامل گروه گواه بود. یعنی افرادی که مبتلا به ناتوانی یادگیری هستند اما مداخله­ای برای آنها صورت نگرفت. تعداد جلسات درمانی 20 جلسه بود و هر جلسه 45 دقیقه به طول می­انجامید. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توانبخشی عصب- روانشناختی  Sound Smart و آزمون عملکرد پیوسته بود. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. یافته­ ها: بین میانگین نمره­های پیش­آزمون و پس­آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی­داری وجود داشت (001/0>p)، به نحوی که توانبخشی عصب- روانشناختی باعث بهبود توجه مستمر در دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی گردید.p)، به نحوی که توانبخشی عصب- روانشناختی باعث بهبود توجه مستمر در دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی گردید. نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد توانبخشی عصب- روانشناختی  می­تواند به عنوان یک روش اثربخش در افرادی که اختلال یادگیری ریاضی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.
    کلید واژگان
    توانبخشی عصب- روانشناختی
    توجه مستمر
    شناخت
    اختلال یادگیری ریاضی
    دانش ­آموزان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
    دانشیار، گروه روانشناسی، آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
    استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
    دانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45795.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409857

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب