• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش شدت نشانگان اختلال وسواس موکنی و افسردگی: پژوهش مورد منفرد

    (ندگان)پدیدآور
    بهروز, بهروزحیدری زاده, نسرینجلالیان, ستارهبوالی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    240.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: درمان اختلال وسواس موکنی (TTM) از چالش انگیزترین موضوعات بالینی و بهداشت روانی است. لذا هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش شدت نشانگان موکنی و افسردگی در یک مورد مبتلا به اختلال وسواس موکنی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع مورد منفرد (Single-subject design) با طرح A-B می‌باشد. مراجع دختری 20 ساله بود که براساس مصاحبه بالینی بر مبنای DSM-V، پرسشنامه‌های اختلال موکنی (MGH-HS) و افسردگی بک- فرم‌کوتاه (BDI-S) و نظر روان‌پزشک تشخیص قطعی اختلال موکنی را دریافت نمود. پس از موقعیت خط پایه (Base Line)، مداخله آغاز شد و شرکت کننده 8 جلسه مداخلۀ درمانی هفتگی 120 دقیقه‌ای را دریافت نمود و یک ماه پس از پایان جلسات مداخله، دو سری پرسشنامه در دو ماه متوالی به عنوان مرحله پیگیری اجرا و تکمیل شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش طی تحلیل دیداری نمودار داده‌ها براساس شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل دیداری نشان داد، در مرحله پیگیری نسبت به خط پایه مداخله در کاهش شدت نشانگان اختلال وسواس موکنی (TTM) و افسردگی مؤثر بوده است. نتیجه‌‌گیری: روش ACT مؤثر بوده و از آن می‌توان در مراکز درمانی جهت کاهش نشانگان وسواس موکنی و افسردگی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    درمان پذیرش و تعهد
    اختلال وسواس موکنی
    افسردگی
    پژوهش مورد منفرد

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-09-23
    1394-07-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    مدرس، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، کرمانشاه، ایران.
    مدرس، گروه روانشناسی، دانشگاه علمی- کاربردی قوۀ قضائیه، بوشهر، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45759.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409821

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب