• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    قاسم پور, عبدالهفلاح, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    251.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی از جمله اختلال­های اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیت­های معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز می­کند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه، فرد از این موقعیت­ها و اشیا به‌طور جدی اجتناب نموده، یا با اضطراب شدید آن‌ها را تحمل می­کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش­ ها: روش پژوهش آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. نمونه­ای به حجم 20 نفر (بر اساس پیشینه پژوهشی) از نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی از بین دانش­آموزان پسر سال اول دبیرستان دوره دوم شهر آمل به‌صورت نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه بالینی، مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان Liebowitz و ترس از ارزیابی مثبت Weeks و همکاران جمع‌آوری شد. گروه آزمایش تحت 7 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.  یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه پس از اعمال آموزش راهبردهای تنظیم هیجان در علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (012/0>p). نتیجه ­گیری: آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی می­تواند باعث کاهش ترس از ارزیابی مثبت دانش آموزان پسر مبتلا به هراس اجتماعی شود.
    کلید واژگان
    آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی
    اختلال اضطراب اجتماعی
    ترس از ارزیابی مثبت

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    اداره بهزیستی شهرستان آمل، آمل، ایران
    آموزش و پرورش شهرستان آمل، آمل، ایران.

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45739.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409801

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب