اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
قاسم پور, عبدالهفلاح, علیرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی از جمله اختلالهای اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیتهای معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز میکند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه، فرد از این موقعیتها و اشیا بهطور جدی اجتناب نموده، یا با اضطراب شدید آنها را تحمل میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی بر علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. نمونهای به حجم 20 نفر (بر اساس پیشینه پژوهشی) از نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی از بین دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان دوره دوم شهر آمل بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه بالینی، مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان و کودکان Liebowitz و ترس از ارزیابی مثبت Weeks و همکاران جمعآوری شد. گروه آزمایش تحت 7 جلسه درمان تنظیم هیجانی قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 16 و تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه پس از اعمال آموزش راهبردهای تنظیم هیجان در علائم ترس از ارزیابی مثبت در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد (012/0>p).
نتیجه گیری: آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی میتواند باعث کاهش ترس از ارزیابی مثبت دانش آموزان پسر مبتلا به هراس اجتماعی شود.
کلید واژگان
آموزش راهبردهای تنظیم هیجانیاختلال اضطراب اجتماعی
ترس از ارزیابی مثبت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
اداره بهزیستی شهرستان آمل، آمل، ایرانآموزش و پرورش شهرستان آمل، آمل، ایران.




