• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت جامعه
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد در ارتباط با پرستاری مبتنی بر شواهد

    (ندگان)پدیدآور
    دهقانی, حمیدهحیدری, فاطمهکریمیان کاکلکی, زهرهسلیمی, طاهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    217.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خلاصه مقدمه: پرستاری مبتنی بر شواهد فرآیندی است که طی آن پرستار می‌تواند با استفاده از شواهد تحقیقات موجود، مهارت‌های بالینی خود و عملکرد مددجو تصمیمات بالینی مناسب را اتخاذ نماید، مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه  درباره پرستاری مبتنی بر شواهد در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی یزد طراحی گردید. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، تمامی120 پرستار شاغل در بخش های Icu و Ccu به روش سرشماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای بررسی آگاهی و نگرش و عملکرد پرستاران، پرسشنامه استاندارد خارجی برگردان شده بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تی، ضریب همبستگی، ANOVA و نیز جداول توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی31/4± 35/22 از نمره 38، میانگین نمره نگرش86/1 ± 88/23 از نمره 29 و میانگین نمره عملکرد 59/3 ± 56/28 از نمره 37 بود. نتایج حاکی از این بود که در رابطه با آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در رابطه با پرستاری مبتنی بر شواهد، میانگین نمره آگاهی با جنسیت(001/0p=)، سن(009/0 p=) و سابقه کار(004/0 p=) رابطه معنی‌دار داشت. میانگین نمره نگرش با سن(001/0p=)رابطه معنی‌دار داشت، میانگین نمره عملکرد با جنس(001/0p=)، سن(006/0 p=) و سابقه کار(004/0p=) رابطه معنی‌دار داشت. همچنین بین میانگین نمره آگاهی با عملکرد(001/0p=) رابطه معنی‌دار وجود داشت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که اکثر پرستاران نگرش مثبت نسبت به پرستاری مبتنی بر شواهد دارند ولی بیشتر آنها از سطح آگاهی و عملکرد متوسط و ضعیف برخوردار هستند. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، نیاز به آموزش پرستاران در خصوص مفاهیم عملکرد مبتنی بر شواهد به صورت عملی و آموزش کارگاهی، ایجاد تسهیلات لازم برای انجام مراقبت‌های پرستاری بر اساس شواهد و مشارکت پرستاران بالینی در تحقیقات و نیز برقراری فرهنگ حمایت از مراقبت مبتنی بر تحقیق ضروری به نظر می‌رسد.
    کلید واژگان
    پرستاری مبتنی بر شواهد
    آگاهی
    نگرش
    عملکرد

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-06-22
    1393-04-01
    ناشر
    دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان
    Rafsanjan University of Medical Sciences

    شاپا
    2345-6248
    URI
    http://chj.rums.ac.ir/article_45723.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409785

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب