| dc.contributor.author | اعوانی, غلامرضا | en_US |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:18:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:18:24Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T18:18:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T18:18:24Z | |
| dc.date.issued | 2013-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اعوانی, غلامرضا. (2013). ارتباط عقل و وحی در اسلام و مسیحیت. Metafyzika dhe Morali, 2(2), 45-64. | en_US |
| dc.identifier.uri | http://met.journals.miu.ac.ir/article_1316.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/40975 | |
| dc.description.abstract | عقل دو عقل است عقل مکسبی که در آموزی تو در مکتب صبی عقل دیگر بخشـش یزدان بود چشـمه آن در میان جان بود این دو مرتبه عقل در نظر مولانا همان است که ابن عربی از آن به عقل وهبی و عقل کسبی تعبیر کرده است.
از بحث فوق آشکار است که صرف نظر از حکمت مشاء که بر عقل جزئی و استدلالی تأکید میکند (اما عقل جزئی که به طور کلی از عقل کلی و عقل فعال الهی گسسته نیست) همه حکما و عرفای اسلام و یونان بر وجه امتیاز میان عقل کلی و عقل جزئی و اهمیت وجودی عقل در تکوین عالم تأکید کردهاند و حمله آنان بر علیه عقل فقط متوجه عقل جزئی و استدلالی بوده است، نه عقل ذوقی و کشفی. | en_US |
| dc.language | English | |
| dc.language.iso | en_US | |
| dc.relation.ispartof | Metafyzika dhe Morali | en_US |
| dc.relation.ispartof | Metafyzika dhe Morali | fa_IR |
| dc.subject | عقل و اسلام | en_US |
| dc.subject | مسیحیت | en_US |
| dc.subject | عقل جزئی | en_US |
| dc.subject | عقل کلی | en_US |
| dc.subject | عقل گرایی | en_US |
| dc.title | ارتباط عقل و وحی در اسلام و مسیحیت | en_US |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 64 | |