اثر بخشی ورزش طراحی شده بر سلامت روان دختران نوجوان
(ندگان)پدیدآور
ناظر, محمدحسنی, صدیقهساردوئی, غلامرضاصیادی اناری, احمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: سلامت روان حالتی از بهزیستی، احساس کنار آمدن با جامعه و رضایتبخش بودن موقعیتها و ویژگیهای شخصی و اجتماعی بوده و ارتقاء آن منجر به کاهش اختلالات روانی میگردد، برای افزایش سلامت روان روشهای مختلفی از جمله راهکارهای رفتاری و ورزش کاربرد دارد. هدف از این مطالعه تعیین اثر بخشی ورزش طراحی شده بر سلامت روان دختران نوجوان میباشد. مواد و روشها: روش انجام این مطالعه نیمه تجربی و به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری دختران نوجوان رفسنجانی در سال تحصیلی 91-1390 بودند. روش نمونهگیری به شیوه تصادفی ساده بود، بدین صورت که بعد از انتخاب تصادفی دو دبیرستان دخترانه، به کلیهی دانشآموزان(360نفر) پرسشنامه فهرست وارسی نشانهها (SCL-90) داده شد وسپس 44نفر که دارای GSI ≥ 1 بودند انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه (گروه آزمایش=22نفر) و (گروه کنترل =22نفر) جایگزین شدند. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی45 دقیقهای، دو جلسه در هفته به مدت 4 هفته شرکت نمودند و نمرات پسآزمون هر دو گروه جمعآوری گردید و دادهها با نرمافزار SPSS ، نسخه 17 و آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، شکایتهای جسمانی و حساسیت بین فردی در پیشآزمون تفاوت معناداری نداشته است اما پس از آموزش به گروه مداخله، نمرات پسآزمون بهطور معناداری کاهش یافته است(05 / 0 P
کلید واژگان
ورزش طراحی شدهسلامت روان
دختران نوجوان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجانRafsanjan University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجاندانشگاه آزاد اسلامی زرند
دانشگاه آزاد اسلامی زرند
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت




