تأثیرات رسانهای شدن در ایجاد انگاره جدید از دین
(ندگان)پدیدآور
موسوی مهر, سیدمحمدمهدینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرایط جدید جهانی، نقش رسانهها را متفاوت از گذشته به پیش میبرد. این شرایط، باعث پیدایش فرآیندهای جدیدی در نحوه عرضه دین و نوع دینداری از طریق رسانهها شده و در نهایت منجر به پیدایش بازنمودی از دین با خصلتها و ویژگیهای رسانهای گردیده است. این پدیده که از آن به رسانهای شدن دین تعبیر میشود، فرآیندی پیچیده، تدریجی، غیراختیاری، غیرقابل پیشبینی و غیرقابل اندازهگیری است.
با توجه به ویژگیهای رسانهای شدن، این فرآیند، تأثیرات عمیقی را در نوع تلقی از دین پدید آورده و در نهایت انگاره جدیدی از دین را پیش رو میگذارد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن بررسی و تبیین این فرآیند، تأثیرات ایجادشده بر دین را بر شمرده و در نهایت تأثیرات آن بر شکل دینداری عرضهشده از رسانه روشن شود؛ هرچند به نظر میرسد وضعیت دین اسلام تا حدودی متفاوت از سایر ادیان است.
کلید واژگان
رسانهدین
رسانهای شدن
رسانهای شدن دین
سبک زندگی دینی
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیماشاپا
2252-02522588-6460




