طراحی مدل مقابله با چالشهای تروریسم رسانهای در شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی: مطالعه گروه داعش در شبکههای توییتر و فیسبوک)
(ندگان)پدیدآور
فرهنگی, علی اکبرعباسی, حجت الهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چرخش رسانههای جدید و سوگیری آنها در اقتدارزدایی و حرکت بر مدار خودمختاری کاربران، آوردگاه نوینی را خلق کرده است. با زایل شدن فرآیند دروازهبانی اطلاعات در شبکههای اجتماعی، مخاطره در کنشگری اجتماعی به شدت تقلیل یافته و عصر جدیدی برای ظهور گفتمانهای با هویت مقاومت و جهتگیری تروریستی در این شبکهها آغاز شده است. گروه تروریستی داعش بهعنوان نسل دوم تروریسم جهانی، از طریق پوشش رسانهای خشونت سیاسی با انگارههای مرگ در شبکههای اجتماعی، استراتژی ایجاد رعب و وحشت در اذهان عمومی را عملیاتی کرده و گونه جدید «تروریسم رسانهای در شبکههای اجتماعی» را نمایان کرده است. کنشگری با سوگیری ضد قدرت این گروه در شبکههای اجتماعی، طلیعه ظهور چالشهایی مانند ناامنی و بیثباتی، اختلافات مذهبی و قومی، شکافهای اجتماعی و پیشبینیناپذیری امور در جوامع شده است. در این مقاله چالشهای ناشی از «تروریسم رسانهای در شبکههای اجتماعی» تبیین شده است و مدل «دروازهبانی خودگزین» بهعنوان مدلی معطوف به مسائل خرد در شبکههای اجتماعی برای کنترل ژانر خشونت سیاسی و افراطگرایانه تروریستی ارائه شده است. دادههای این پژوهش با استفاده از مطالعات تاریخی و اسنادی مشتمل بر مقالات، پژوهشها، کتابها و همچنین پایش اقدامات تروریستی مهم گروه داعش در سال 1394 در گروه توییتر و فیسبوک گردآوری شده و از طریق تحلیل اسنادی و تحلیل ثانوی تجزیه و تحلیل شده است.
کلید واژگان
تروریسم رسانهای در شبکههای اجتماعیتوییتر
فیسبوک
داعش
مدل دروازهبانی خودگزین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران
شاپا
2252-02522588-6460




