کاوش در فرآیند تأثیر نرمافزارهای قرآنی بر فهم قرآنی کودکان از دیدگاه مادران
(ندگان)پدیدآور
بشیر, حسنجعفریان, مجیدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه برنامههای نرمافزاری به مثابه ساختاری تعیّنبخش نقش اساسی در ساحتهای گوناگون زندگی انسانها ایفا کردهاند. بخشی از نرمافزارهای تولید شده ناظر به معارف قرآنی است که از سوی بسیاری از مؤسسات قرآنی، تولید و در جهت فهم بهتر قرآن کریم در دسترس دینداران و فرزندان آنها قرار میگیرد. این پژوهش با استفاده از رویکرد برساختگرایی اجتماعی به کاوش در تأثیر این نرمافزارها بهعنوان بستری برای شکلگیری فهم قرآنی کودکان 6 تا 12 سال میپردازد. رویکرد در این پژوهش کیفی است و از روش زمینهای برای تحلیل دادههای استفاده شده است. دادههای کیفی با استفاده از روش مشاهده آزاد و تکنیک مصاحبه نیمساختیافته گردآوری شدهاند. براساس روش نمونهگیری کیفی ـ هدفمند و نیز معیار اشباع نظری، 20 نفر از مادرانی که از نرمافزارهای قرآنی ـ آموزشی دو فرشته آسمانی و صبا استفاده میکنند در این مطالعه شرکت داده شده و نگاه آنها به تأثیر این نرمافزارها بر فهم معارف قرآنی کودکانشان مورد کاوش قرار گرفت. یافتههای بهدست آمده شامل پنج مقوله عمده به شرح زیر میباشند: تسهیلگری، مثبتنگری، فکر تعمیمیافته، ساخت هنجارمند، توانمندسازی. مقوله هسته این بررسی نیز «نگرش استعلایی» است که سایر مقولات عمده را در بر میگیرد.
کلید واژگان
نرمافزارهای قرآنیبرساختگرایی اجتماعی
نظریه زمینهای
نگرش استعلایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامسازمان پدید آورنده
استاد رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق عدانشجوی دکتری دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب
شاپا
2252-02522588-6460




