• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دین و ارتباطات
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل سازگارسازی رسانه‌گری آیین زیارت در شبکه‌های اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    روشندل اربطانی, طاهربشیر, حسنپورعزت, علی‌اصغرحسینی, سید جمال‌الدین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    980.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بر اساس نظریۀ رسانه و دیدگاه­های انتقادی در حوزۀ رسانه و ارتباطات، رسانه این قدرت را دارد که محتوای خود را تحت تأثیر خواستگاه‌های فرهنگی و هویتی به‌ویژه ماهیت سکولاری خود قرار دهد و محتواهای دینی را تغییر داده و نتیجه‌ای دور از روح و اندیشۀ محتوای رسانه‌ای‌شده ایجاد نماید. عمده این نظریات تلاش نموده‌اند تا قدرت تسلط فناوری بر فرهنگ را اثبات و تشریح نمایند و از همین رو، برخی در نگاهی ناامیدکننده، بین مفاهیم دین و فناوری‌های رسانه‌ای مرزی هویتی کشیده‌اند. ظهور شبکه‌های اجتماعی مجازی و در پی آن رشد استفاده از آن‌ها برای محتواهای دینی و آیین‌های مذهبی، چالشی نظری ایجاد نموده است که آیا این رسانه‌ها نیز قابلیت تسلط فرهنگی در بازتاب موضوعات دینی را دارند و اگر این‌چنین است، چگونه می‌توان از عدم تطابق و ناسازگاری هویتی آیین‌های دینی رسانه‌ای‌شده با موجودیت اصلی خود جلوگیری نمود؟ برای پاسخ‌ به این سؤالات، آیین زیارت در دین اسلام به‌عنوان یکی از این موضوعات دینی انتخاب شد و تلاش نمودیم تا رسانه‌گری این آیین در فضای شبکه‌های اجتماعی سازگار با هویت اسلامی در قالب مدلی ارائه شود. بدین منظور، بر اساس مدل پارادایمی نظریه برخاسته از داده، تعداد 14 مصاحبه با مطّلعان این حوزه شامل صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی، رسانه‌گران برتر در حوزۀ رسانه‌های دیجیتال به‌ویژه افراد باتجربه در رسانه‌گری دینی در فضای مجازی و همچنین، استفاده‌کنندگان از رسانه‌های دیجیتال به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی با موضوع زیارت انجام شد. در نهایت بر اساس تعداد 31 مقوله استخراج‌شده، مدل پارادایمی ارائه شد. محور اصلی این مدل مبتنی بر فطری‌گرایی رسانه‌گری زیارت قرار دارد که بر چرخش معنایی از مفهوم کاربر و مخاطب به‌سمت معنای زائر و از معنای رسانه‌گری به معنای خادمیت تأکید دارد. برای تحقق این موضوع چهار راهبرد ارائه شد.
    کلید واژگان
    شبکه‌های اجتماعی
    آیین زیارت
    سازگارسازی تعامل دین و رسانه
    نظریه برخاسته از داده

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مدیریت رسانه دانشگاه تهران
    دانشیار رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
    استاد رشته مدیریت دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران

    شاپا
    2252-0252
    2588-6460
    URI
    http://rc.journals.isu.ac.ir/article_1815.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/409533

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب