شناسایی ظرفیتهای رسانه ملی در تبیین و تحقق سیاستهای کلان نظام
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نامگذاری هر سال بیانگر جهتگیریهای کلان کشور در آن سال است. با توجه به اینکه این جهتگیریهای کلان بهعنوان گامهای کلیدی تحقق سند چشمانداز 1404 و آرمانهای دهه عدالت و پیشرفت محسوب میشوند، پیگیری و تلاش همهجانبه در جهت تحقق اهداف برنامهریزیشده در این سال، امری بسیار ضروری است. در این پژوهش کوشیده شده است با انجام مطالعات کتابخانهای، تشکیل گروه فکری و نظرسنجی از خبرگان، ظرفیتهای رسانه ملی در راستای تبیین و تحقق سیاستهای کلان نظام مبتنی بر شعار سال شناسایی شود، ضمن اینکه در گام دوم با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، به رتبهبندی راهبردهای کلان و راهکارهای عملیاتی شناساییشده اقدام شده است.
بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش، فرهنگسازی در میان خانوادهها و گفتمانسازی در جامعه بهعنوان مهمترین راهبردهای کلان رسانه ملی در راستای تحقق سیاستهای کلان نظام مبتنی بر شعار سال، از سوی خبرگان انتخاب شدند، ضمن اینکه دیدهبانی و پیگیری اجرایی شدن سیاستها، تشریح و تبیین سیاستها برای عموم جامعه و ارائه راهکار و حمایت نرمافزاری از موضوع سال در رتبههای بعدی قرار گرفتند. تزریق فرهنگ کار و تلاش، انعکاس مستمر فعالیتهای اقتصادی کشور و چگونگی پیشرفت پروژهها و طرحهای اجرایی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، معرفی مشکلات مردم و پیگیری پاسخهای مسئولان در زمینه مشکلات و معرفی راهکارهای کاهش مصرف و ارائه الگوی صحیح مصرف از مهمترین راهبردهای انتخابشده جهت تحقق اهداف سال، از سوی خبرگان بودند. در یک جمعبندی کلی میتوان گفت، مهمترین رسالت رسانه ملی در این سال باید تلاش برای فرهنگسازی و تزریق روحیه جهادی در همه عرصههای جامعه باشد.
کلید واژگان
رسانه ملیفرهنگسازی
فرایند تحلیل سلسلهمراتبی
جمهوری اسلامی ایران
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامشاپا
2252-02522588-6460




