شباهتهای عرفانی آثار احمد جام با شش اثر عرفانی پیش از خود و ردّ نظریة امّی بودن وی
(ندگان)پدیدآور
مدنی, امیرحسیننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از صفاتی که برخی مقاماتنویسان به احمد جام نسبت دادهاند «امّی بودن» وی است. آنان، با انتساب چنین صفتی به شیخ جام، همة گفتههای او را برگرفته از الهام ربّانی و کشف و شهود عارفانه میدانند. اگر، بنا به نوشتة این مقاماتنویسان، همة آثار و نوشتههای احمد جام متأثر از «الهامات غیبی» باشد، این همه شباهت میان آثار او با نوشتههای مشایخ متقدم چه میشود؟ و چگونه میتوان این مشابهتها را توجیه کرد؟ آیا مقاماتنویسان، با این همه اصرار به نقش «الهام» در آثار شیخ، تلویحاً نخواستهاند که او را با «نبی امّی» برابر سازند؟ و از این راه بر مقامات و کرامات شیخ نزد آیندگان بیفزایند؟ در این مطالعه کوشیدهایم، ضمن مقدمهای دربارة «الهام و وحی دل» عارفان، به سؤالات یادشده پاسخ دهیم. بدین منظور، آثار منثور شیخ جام را با شش اثر عرفانی متقدم سنجیدیم و به بررسی و تحلیل تشابهات تفسیری ـ تأویلی و همچنین تشابهات عرفانی این آثار پرداختیم و با نمودن وجوه تشابه به اثبات این نکته پرداختیم که احمد جام، بر اثر مطالعه و تحقیق، با میراث عرفانی پیش از خود کاملاً آشنا بوده و آثار او ترکیبی است از الهامات الهی و متأثر از گفتهها و نوشتههای مشایخ پیشین.
کلید واژگان
احمد جامالهام
امّی
تشابهات تفسیری و عرفانی
عارفان متقدم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کاشانشاپا
2383-06032383-0611




