مقایسة صفات و خویشکاریهای سروش در شاهنامه با متون مزدیسنی
(ندگان)پدیدآور
حیدری, حسینقاسمپور, محدثهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سروش یکی از مهمترین ایزدان اوستایی است که در گاهان، اوستای نو، و متون پهلوی خویشکاریهای مختلفی داشته و در ادبیات ایران پس از اسلام نیز نام و نقش او بر جای مانده است. فردوسی (د 411 یا ۴۱۶ ق)، حماسهسرای چیرهدست و بیبدیل ایران، در شاهنامه، در مقام گزارش باورهای دینی ایرانیان باستان، اوصاف و کارکردهایی را به سروش نسبت داده است. این مقاله، پس از بررسی تطبیقی ویژگیهای سروش در گاهان، اوستای نو، و متون پهلوی، اوصافی همچون نگهبانی، دینیاری، افسونگری، پیامرسانی از سوی اهورامزدا، نجاتبخشی، و خویشکاری پس از مرگ را با گزارش حکیم توس در نامة باستان مقایسه میکند و به این نتیجه میرسد که گزارش شاهنامه با متون مزدایی همسویی اندکی دارد و فردوسی خودآگاه یا ناخودآگاه تحت تأثیر باورهای ادیان ابراهیمی در باب ملائک، بهویژه جبرئیل، است و سروشِ او ترکیبی است از اوصاف دو سنّت ایرانی و سامی.
کلید واژگان
اوستاجبرئیل
سروش
شاهنامه
فردوسی
متون پهلوی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ادیان دانشگاه کاشانکارشناس ارشد ادیان، دانشگاه کاشان
شاپا
2383-06032383-0611




