دوره 3, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • تصحیح چند تصحیف در قصاید خاقانی 

    مهدوی‌فر, سعید؛ صالحی مازندرانی, محمدرضا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    دیوان خاقانی شروانی، به‌منزلة جلوه‌‌گاه برجستة‌‌ پیوند فضل و هنر، سرشار از نوگویی و غرابت است. پشتوانة‌‌ فرهنگی شاعر، چون با طبع نوجو و تخیل غنی او همراه است، به آفرینش تصاویر و ترکیباتی می‌انجامد که عمدتاً مسبوق ...

  • بازتاب اندرزنامه‌های پهلوی در ادب و حکمت ایران اسلامی 

    میرفخرایی, مهشید (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    در میان نوشته‌های فارسی‌ میانه، آثار اندرزی اهمیت خاصی دارند. اندرزها مسائل اخلاقی جامعه را بازتاب می‌دهند و معرف اندیشه‌، گفتار، و کردار مردم در گذشته‌های دورند و گویای این واقعیت آشکار نیز هستند که ایرانیان، به‌ویژه در ...

  • نقدی بر طوطی‌نامة عماد ‌بن محمد ‌الثغری، شرح و تصحیح شمس‌الدین آل احمد 

    باباصفری, علی‌اصغر؛ زیاری, حسن (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    کتاب جواهر‌الاسمار از کتاب‌های داستانی منثور فارسی است که به‌سبب داشتن داستان‌های دل‌انگیز و جذاب از دیرباز مورد توجه و علاقة فارسی‌زبانان بوده است. این کتاب سال‌ها پیش به اهتمام شمس‌الدین آل احمد به چاپ رسید و ...

  • تأملی بر داستان حُسن و دل سیبک نیشابوری 

    پارساپور, زهرا؛ مولایی, آزاده (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    منظومۀ عاشقانۀ حُسن و دل سیبک نیشابوری یکی از داستان‌های تمثیلی ادب فارسی است که با وجود برخورداری از ظرایف ادبی و شیوۀ منحصر‌به‌فرد نگارنده، در استفاده از داستانی عاشقانه برای تبیین سلوک نفسانی و سیر الی‌الله، ...

  • شرح ابیاتی از دیوان شمس بر اساس مثنوی معنوی 

    پورنامداریان, تقی؛ ملازاده, محمدهانی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    با ملاحظه و بررسی تطبیقی مثنوی معنوی و دیوان شمس، اندیشه‌ها و مضامین مشترکی در این دو اثر عظیم ادبی دیده می‌شود. برخی از این اندیشه‌های مشترک، در دیوان شمس به‌اجمال و ابهام و در مثنوی ...

  • بررسی تطبیقی ایزد باد با رستم و سهراب 

    رادفر, ابوالقاسم؛ قاسمی فیروزآبادی, سامان (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    ما در اساطیر ایران با دو آفرینش مواجهیم: یکی آفرینش اهورامزدا که از گوهر نور است و دوم آفرینش اهریمن که از گوهر تاریکی است. ایزد وای (ایزد فضا، مکان، و باد) ایزدی دو‌چهره‌ است که هر دو گوهر روشنی و تاریکی را در خود دارد و ...

  • کارکرد نماد در حکایتی از هفت‏پیکر 

    دزفولیان, کاظم؛ ملک‌پائین, مصطفی (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2012-08-22)
    یکی از انواع نقد ادبی نقد اسطوره‏ای است که برگرفته از نظریات یونگ در زمینة ناخودآگاه جمعی است. کار منتقد اسطوره‏ای بررسی کهن‏الگوهای اثر ادبی به‌مثابة بازتاب‏های ناخودآگاه جمعی ذهن شاعر یا نویسنده در اثر ادبی است؛ کهن‏الگوهایی ...