• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه اثربخشی تمرین تکالیف دوگانه شناختی- حرکتی بر حافظه فضایی بیماران ام اس

    (ندگان)پدیدآور
    عباس نیا, آرشطهماسبی بروجنی, شهزادهژبرنیا, راضیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    563.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(ام­اس) ‌اختلال در حافظه است. با وجود تأیید تأثیر تمرینات تکالیف دوگانه شناختی حرکتی بر عملکرد شناختی بیماران ام­اس، تاکنون، پژوهش­ های اندکی در این زمینه صورت گرفته است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بهبود حافظه فضایی بیماران ام­اس در نتیجه تمرینات تکالیف دوگانه بود. روش: طرح تحقیق از نوع پیش­ آزمون – پس­ آزمون با گروه­ های تصادفی، روش پژوهش از نوع نیمه­ تجربی و به لحاظ هدف کاربردی بود. در اجرا، 30 زن مبتلا به ام­اس(20-60 ساله)عضو انجمن ام­اس استان تهران، به صورت داوطلبانه و با کسب رضایت­ نامه آگاهانه به عنوان شرکت کننده به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی قرارگرفتند و پیش­ آزمون حافظه فضایی از طریق دستگاه حافظه فضایی مدلLM-01  از آنان گرفته شد. سپس         شرکت­ کنندگان به مدت هشت هفته که هر هفته شامل دو جلسه 45 تا 60 دقیقه­ ای بود به انجام تمرینات تکالیف دوگانه پرداختند. با اتمام تمرینات پس­ آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و تی همبسته و مستقل در سطح معنی­ داری 05/0≥ p انجام شد. یافته­ ها: نتایجنشان داد که تمرینات تکالیف دوگانه موجب بهبود معنی­دار حافظه فضایی)04/0=p ) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجه­ گیری: تمرین تکالیف دوگانه شناختی- حرکتی موجب فعالیت بیشتر مغز می­ شود و می­توان آن را روشی مناسب برای ارتقای توانایی­ های شناختی مانند حافظه فضایی در نظر گرفت.
    کلید واژگان
    کنترل حرکتی
    حافظه فضایی
    شناخت
    مولتیپل اسکلروزیس
    تکلیف ثانویه

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانکشده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهرن، تهران، ایران
    دانشیار رفتار حرکتی / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
    دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2020.50154.1488
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6959.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407723

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب