نبرد نورونها: افزایش تمرکز با استفاده از بازی رایانهای مبتنی بر بازخورد عصبی و رابط مغز-رایانه
(ندگان)پدیدآور
ساکیان محمدی, حسامموحدی, یزدانسخاوت, یونس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از سناریوهای مجازی مبتنی بر بازخورد عصبی در قالب بازی رایانهای بر افزایش تمرکز افراد سالم است. روش: طرح پژوهش حاضر تجربی است و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1397 بودند. به منظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاد شد که حجم نمونه معادل 24 نفر به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و در سه گروه تقویت منفی(اعمال جریمه)، تقویت مثبت(اعمال پاداش) و تقویت رقابتی(تأثیر بر عملکرد حریف) مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای مربوط به میزان تمرکز هر فرد و عملکرد وی در طول بازی از طریق دستگاه مغزنگار الکتریکی و ساختار چندنخی بازی ضبط و ثبت میگردید. در سناریوهای طراحی شده، از آستانه تمرکز هر فرد برای تنظیم جریان بازی استفاده میشد تا از این طریق فرآیند آموزش تمرکز، نسبت به فعالیت مغزی همان شخص تنظیم گردد. به منظور آزمودن فرضیات این پژوهش یک مطالعه کاربری صورت پذیرفت و نتایج حاصل با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مختلط و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد روش تقویت رقابتی، تقویت منفی و تقویت مثبت در افزایش تمرکز مؤثر است. همچنین تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه تجربه کاربری نشان داد که سناریوهای طراحی شده توانستهاند بازیکنان را در جریان بازی غوطهور ساخته و جذابیت و تعامل لازم را به وجود آورند. نتیجه گیری: استفاده از بازی رایانهای مبتنی بر رابط مغز- رایانه و بازخورد عصبی منجر به بالا بردن بازده آموزش تمرکز میشود.
کلید واژگان
رابط مغز و رایانهبازخورد عصبی
بازیهای رایانهای
یادگیری تمرکز
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد هنرهای رایانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
استادیار علوم کامپیوتر، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
شاپا
2476-50232538-5623



