اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
طریفی حسینی, حمیدشهنی ییلاق, منیجهحاجی یخچالی, علیرضاعالیپور بیرگانی, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی انجام شد.روش:این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کل دانشآموزان پسر نارساخوان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی97-1396، در شهرستان اسلامشهر بود.بدین منظور، تعداد 38 دانشآموز نارساخوان با روش نمونهگیری ترکیبی (سرشماری و تصادفی خوشهای) به عنوان گروه نمونه انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گواه (18 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 2 ماه (15 جلسه آموزشی 50 دقیقهای به علاوه 2 ماه اصلاحات محیطی و مداخلات عملی تلفیق شده در برنامههای درسی روزانه) برنامه مداخله را دریافت کرد. یافتهها: دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد بین عملکرد سرعت خواندن، دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: برنامه توانمندسازی مبتنی بر کارکردهای اجرایی خودتنظیمی میتواند در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان از کارایی لازم برخوردار باشد.
کلید واژگان
توانمندسازیکارکردهای اجرایی خودتنظیمی
عملکرد خواندن
نارساخوانی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران.
شاپا
2476-50232538-5623




