• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 5, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه‌کاری در کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    عیوضی, سیمایزدانبخش, کامرانمرادی, آسیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    557.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش­ فعالی، نقص­هایی در کارکردهای اجرایی بخصوص حافظه­ کاری دیده می­شود. با توجه به اهمیت اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی در این کودکان، پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود حافظه­ کاری در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش­ فعالی انجام شد.روش­:پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با ﻃﺮﺡ پیشﺁﺯﻣﻮن ـ ﭘﺲﺁﺯﻣﻮﻥ و ﮔﺮﻭﻩ ﮐﻨﺘﺮﻝ بود. جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 12 سالی بود که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی تشخیص داده شده بودند. 20 نفر از آنها به­ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هردو گروه قبل و بعد از مداخله آزمون گرفته شد. افراد گروه آزمایش 12 جلسه (هفته­ ای 2 جلسه 1 ساعته) درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 دریافت کردند و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه کانرز-فرم والدین، مقیاس سنجش کانرز-فرم معلم و آزمون حافظه­ کاری ان-بک بود. داده­ ها به روش تحلیل کوواریانس با استفاده ازspss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته­ ها: نتایج بیانگر آن بود که بین دو گروه بعد از تمرینات توانبخشی شناختی، در نمره­ حافظه­ کاری تفاوت معنادار بود.نتیجه­ گیری:بنابراین چنین می­توان نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه­ کاری در کودکان دارای نارسایی توجه/بیش­ فعالی مؤثر است
    کلید واژگان
    اختلال نارسایی توجه_بیش فعالی
    حافظه کاری
    توانبخشی شناختی

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشاسی، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران.
    دانشیار روانشناسی شناختی ، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
    استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2019.42568.1372
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5827.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407685

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب