اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارساییتوجه/بیشفعالی
(ندگان)پدیدآور
عیوضی, سیمایزدانبخش, کامرانمرادی, آسیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، نقصهایی در کارکردهای اجرایی دیده میشود. مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی اجراشد.روش: روش مطالعه حاضر از نوع نیمهآزمایشی است که با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیصداده شده بودند، به عنوان جامعه انتخاب شدند. 20 نفر از این کودکان ( 10 نفر دختر و 10 نفر پسر)،به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت) بهصورت انفرادی، درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد.پس از آخرین جلسه، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. دادهها با تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:یافته ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار در بهبود بازداری پاسخ (001/0Pنتیجه گیری: بنابراین، میتوان برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار را برای بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی توصیه کرد.
کلید واژگان
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالیبازداری پاسخ
توانبخشی شناختی رایانه-یار
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناسارشد روانشناسی،دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراندکتری تخصصی،استادیار روانشناسیشناختی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
دکتری تخصصی،استادیار روانشناسیتربیتی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
شاپا
2476-50232538-5623




