• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌یار بر بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی‌توجه/بیش‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    عیوضی, سیمایزدانبخش, کامرانمرادی, آسیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    734.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی، نقص­هایی در کارکردهای اجرایی دیده می­شود. مطالعه حاضر با هدف سنجش اثربخشی توانبخشی شناختی در بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی اجراشد.روش­: روش مطالعه­ حاضر از نوع نیمه­آزمایشی است که با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد.در این پژوهش کودکان 7 تا 12 سالی که توسط کارشناسان روانشناسی مرکز مشاوره آموزش و پرورش کرمانشاه مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی تشخیص­داده شده بودند، به عنوان جامعه انتخاب شدند. 20 نفر از این کودکان ( 10 نفر دختر و 10 نفر پسر)،به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 12 جلسه (هفته ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت) به­صورت انفرادی، درمان توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ نسخه 2014 قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت  نکرد.پس از آخرین جلسه، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند. داده­ها با تحلیل کواریانس و با کمک نرم­افزار SPSS_23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها:یافته­ ها نشان داد که توانبخشی شناختی رایانه­یار در بهبود بازداری پاسخ (001/0Pنتیجه گیری: بنابراین، می­توان برنامه­ توانبخشی شناختی رایانه­یار را برای بهبود کارکرد اجرایی بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی توصیه کرد.
    کلید واژگان
    اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
    بازداری پاسخ
    توانبخشی شناختی رایانه-یار

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس‌ارشد روانشناسی،دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
    دکتری تخصصی،استادیار روانشناسی‌شناختی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران
    دکتری تخصصی،استادیار روانشناسی‌تربیتی،دانشگاه رازی،کرمانشاه،ایران

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/clpsy.2018.41327.1350
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_5239.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407653

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب