اثربخشی نوروفیدبک بر تصمیمگیری پرخطر
(ندگان)پدیدآور
سورنی, حمیدقلی زاده, زلیخاارشاد, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:عملکردهای شناختی از جمله موضوعات مهم در روانشناسی است. تصمیم گیری از جمله عملکردهای شناختی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوروفیدبک بر تصمیم گیری پرخطر بود.روش: این مطالعه به صورت نیمه آزمایشی انجام شد. به همین منظور تعداد 30 نفر دانشجو به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایشی و کنترل در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون خطرپذیری بادکنکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.یافته ها: داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه آموزش نوروفیدبک، در گروه آزمایش بهبود چشمگیری در کاهش خطرپذیری دانشجویان در تصمیم گیری دیده شد.نتیجه گیری: نوروفیدبک شرطی سازی کنشگر امواج مغزی است که از طریق آن افراد یاد می گیرند به صورت ارادی امواج مغزی خود را کنترل کنند و از طریق آن عملکرد خود از جمله تصمیم گیری را بهبود دهند. بر اساس یافته های این مطالعه نوروفیدبک یک روش مناسب برای بهبود و تقویت عملکردهای شناختی از جمله تصمیمگیری است.
کلید واژگان
نوروفیدبکتصمیمگیری
عملکردهای شناختی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کردستان، سنندج، ایراناستادیار روانشناسی، دانشگاه سنندج،سنندج،ایران
کارشناس ارشد فیزیولوژی بالینی،موسسه آموزش عالی دولتی علامه قزوینی، قزوین، ایران
شاپا
2476-50232538-5623




