بررسی اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر عملکرد مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان
(ندگان)پدیدآور
دهقان, نجمهفرامرزی, سالارنادی, محمدعلیعارفی, مژگاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالشهای عصبشناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روانشناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری (2 ماه پس از اجرای پسآزمون) بود که 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان پسر بهطور غیر تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی و بهطور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در 25 جلسه 5/1 ساعته طی سه ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون نارساخوانی نما و آزمون عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بسته بازیهای شناختی بر بهبود عملکرد عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان مؤثر است (01/0pنتیجهگیری: بسته آموزشی بازیهای شناختی میتواند رویکرد درمانی مؤثری در جهت بهبود مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان که پیشنیاز خواندن است، باشد.
کلید واژگان
دانشآموزان نارساخوانعصب روانشناختی
بازیهای شناختی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد اصفهان (خوراسگان). اصفهان. ایران.دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان. اصفهان. ایران.
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد اصفهان (خوراسگان). اصفهان. ایران.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد اصفهان (خوراسگان). اصفهان. ایران.
شاپا
2476-50232538-5623




