• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی
    • دوره 2, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورون‌های آینه‌ای ورزشکاران مبتدی

    (ندگان)پدیدآور
    حاتمی شاه میر, الهامشهبازی, مهدیطهماسبی بروجنی, شهزادجابری مقدم, علی اکبرشیرزاد, الهام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    278.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: شنود هیجانی اطلاعاتی است که مشاهده­گر از طریق دیدن و شنیدن واکنش­های هیجانی شخص ثالث (مربی) در مقابل فرد دیگر (الگو) دریافت می­کند. به نظر می­رسد یکی از سازوکارهای مسئول این امر نورون‌های آینه­ای باشد اما شیوه اثرگذاری شنود هیجانی بر فعالیت این دسته از نورون­ها روشن نیست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورون‌های آینه­ای (سرکوب ریتم میو) بود. روش: بدین منظور 22 ورزشکار مبتدی راست­دست (میانگین سنی 10/1±69/20) به‌صورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. این شرکت­کنندگان شاهد سه فیلم ویدئویی آموزش پرتاب آزاد بودند که در آن واکنش هیجانی (مثبت، خنثی و منفی) مربی و الگو نسبت به اجرای الگو نیز به نمایش درآمده بود. با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرام چهار ثبت امواج مغزی از شرکت­کنندگان به عمل آمد: یک ثبت پایه با چشمان باز که بیانگر فعالیت نورون‌های آینه­ای در حالت استراحت بود و سه ثبت حین شنود هیجانی مثبت، خنثی و منفی در سه ناحیه C3، C4 و Cz. یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس درون­گروهی 3×3 نشان داد ریتم میو حین هر سه حالت شنود هیجانی و در هر سه منطقه مرکزی سرکوب شد (001/0 pنتیجه­گیری: بدین ترتیب یافته­ها همخوان با فرضیه جاذبه در خصوص ارتباط هیجانات منفی و نیز فرضیه نیمکره راست بوده و به نظر می­رسد شنود هیجانی فعالیت نورون‌های آینه­ای را تعدیل می­کند.
    کلید واژگان
    الکتروآنسفالوگرافی
    شنود هیجانی
    نورون‌های آینه‌ای
    یادگیری مشاهده-ای

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University, Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای کنترل حرکتی، دانشگاه تهران. ایران.
    دانشیار، دانشگاه تهران. ایران.
    استادیار، دانشگاه تهران. ایران.
    استادیار، دانشگاه تهران. ایران.
    استادیار، دانشگاه تهران. ایران.

    شاپا
    2476-5023
    2538-5623
    URI
    http://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_3790.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/407602

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب