بررسی سبکشناسانه اشعار «نتائج الفطنه» ابن هباریه
(ندگان)پدیدآور
چرنگ, حمیلادلفی, یابرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سبکشناسی ابزاری مفید برای شناسایی هویت ادبی اثر است. سبکشناسی لایهای که یکی از مدلهای سبکشناسی نوین است به تحلیل و بررسی شاخصههای متن از جهت گزینش کلمات و ساخت و زیرساخت عبارات و اغراض بلاغی و نحوی و آوایی میپردازد. ما در این پژوهش بر آنایم تا با بررسی سبک شناسی اشعار «نتائج الفطنه» به واکاوی اشعار «نتائج الفطنه» در سطوح آوایی، نحوی، بلاغی، ساختاری و ارتباط آن با درونمایه اثر یعنی احساسات، افکار، تخیلات و اهداف نویسنده اثر بپردازیم. از آنجا که نوعی از داستان پردازی، نقل آن در قالب شعر تعلیمی است ابن هباریه از شعرای بزرگ شعر تعلیمی است که در کتاب «نتائج الفطنه» داستانهای تعلیمی خود را به رشته نظم در آورده است. ابن هباریه در مواجهه با مخاطبین خود در داستانهایش سبکی را اختیار کرده که همساز با ساخت و زیر ساخت قوی اشعارش باشد؛ چرا که از یک طرف راه رسیدن به منش انسانی را با ویژگیهای اخلاقی چون خردمندی، دانشوری، دوستی نشان داده و از سوی دیگر انسانها را از رذایل اخلاقی چون دروغ، حرص و آز، خشم، غضب و ستمگری در اشعار خود بر حذر میدارد. در این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی سطوح زبانی و بیانی و نحوی پرداخته میشود و بر این اصل که درونمایهای موفّق چگونه باعث نظم، تداوم و چینش قسمتهای مختلف داستان شعر تعلیمی ابن هباریه شده است تأکید میشود.
کلید واژگان
ابن هباریهنتائج الفطنه
سطح آوایی
سطح نحوی
سطح بلاغی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفتIslamic Azad University Jiroft Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد آباداناستادیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد آبادان




