بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس
(ندگان)پدیدآور
سلامی, مسعودپیداد, لیلانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تئاتر هویت (بومی) یکی از گونههای درام است که در ایران با نام رادی رقم میخورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و یا حاشیه شهرها زندگی میکنند و واقعیت زندگی آنان را با زشتیها و زیباییهایش به تصویر میکشد. این مقاله به بررسی همین واقعیت با مقایسه دو تئاتر بومی «مرگ در پاییز» اثر نمایشنامه نویس ایرانی اکبر رادی و «اتریش علیا» اثر فرانتس کسافر کروتس آلمانی میپردازد. هر دو نویسنده این ژانر را برگزیدند تا واقعیت زندگی این قشر از مردم جامعه خویش را برای مخاطب ملموستر نمایند.
کلید واژگان
تئاتر هویتنمایشنامه
واقعیت
کروتس
رادی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفتIslamic Azad University Jiroft Branch
سازمان پدید آورنده
* عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه زبان و ادبیات آلمانی، ایران(استادیار).عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه زبان و ادبیات آلمانی، ایران(استادیار).




