نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین‌پناهی, فردینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:36:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:36:36Z
dc.date.available1399-07-09T11:36:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:36:36Z
dc.date.issued2019-12-22en_US
dc.date.issued1398-10-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-17en_US
dc.date.submitted1397-12-26fa_IR
dc.identifier.citationحسین‌پناهی, فردین. (1398). سیر تحوّل «نقش زن» در داستان‌پردازی هوشنگ گلشیری: یک شاخصة سبکی و فکری. ادبیات پارسی معاصر, 9(2), 87-109. doi: <</fa_IR
dc.identifier.issn2383-0549
dc.identifier.issn2383-0557
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/<</
dc.identifier.urihttp://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_4413.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405518
dc.description.abstractمسألة زن، و نقش‌ها و موقعیت‌های فردی و اجتماعی او و بایدها و نبایدهای مربوط بدان، از موضوعات و مؤلفه‌های مهم در ادبیات داستانیِ معاصر است و با توجه به مؤلفه‌هایی چون زمینه و بطن فرهنگی و اجتماعی داستان‌ها، موازین و مؤلفه‌های حاکم بر مکتب‌ها و جریان‌های داستان‌نویسی، و نوع نگاه و تجربه‌های فکری و اجتماعیِ هر نویسنده، نقش و هویت زن در داستان‌ها شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، چنان‌که از شاخصه‌های مهمّ سبکی و گفتمانی در داستان‌نویسی است. از این روی، مطالعة سیر تحوّل نقش و هویت زن در داستان‌پردازی معاصر، مؤلفة درون‌متنیِ مهم و قابل اعتمادی برای بررسی سیر (و چگونگی) تحولِ داستان معاصر است. از این میان، مطالعة نقش زن در داستان‌های هوشنگ گلشیری با توجه به جایگاه مهم و اثرگذار او در داستان معاصر، از اهمیت خاصّی برخوردار است و شاخصة سبکی و فکریِ قابل اتکایی برای بررسی سیر داستان‌نویسی گلشیری است. در این مقاله پس از بررسی سیر تحوّل نقش زن در داستان‌پردازی گلشیری، برآنیم تا «سیر تحوّل نقش زن و میزان نمود فردیت زن» در داستان‌های گلشیری را به‌عنوان شاخصه‌ای قابل اتکا و درون‌متنی در بررسی و تحلیل سیر داستان‌پردازی گلشیری به‌کار بگیریم. نتایج تحقیق بیانگر تحوّل معنادار نقش و هویت زن در سیر داستان‌نویسی گلشیری است، چنان‌که مبنای قابل اتکایی برای دوره‌بندی داستان‌های اوست و از سوی دیگر، تقابل‌های درون‌ساختی و رواییِ خاصّی را نشان می‌دهد که به‌شکل معناداری برآیند تقابل‌های موجود در مدرنیتة ایرانی در ارتباط با نقش‌ها و هویت‌های زنان است.fa_IR
dc.format.extent252
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofادبیات پارسی معاصرfa_IR
dc.relation.ispartofContemporary Persian Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/<</
dc.subjectهوشنگ گلشیریfa_IR
dc.subjectداستان‌پردازیfa_IR
dc.subjectفردیتfa_IR
dc.subjectتکنیکfa_IR
dc.subjectگفتمان رواییfa_IR
dc.titleسیر تحوّل «نقش زن» در داستان‌پردازی هوشنگ گلشیری: یک شاخصة سبکی و فکریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage87
dc.citation.epage109
nlai.contributor.orcid0000-0002-4071-1005


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد