| dc.contributor.author | حسینپناهی, فردین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:36:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:36:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:36:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:36:36Z | |
| dc.date.issued | 2019-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-03-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-12-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسینپناهی, فردین. (1398). سیر تحوّل «نقش زن» در داستانپردازی هوشنگ گلشیری: یک شاخصة سبکی و فکری. ادبیات پارسی معاصر, 9(2), 87-109. doi: <</ | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-0549 | |
| dc.identifier.issn | 2383-0557 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/<</ | |
| dc.identifier.uri | http://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_4413.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405518 | |
| dc.description.abstract | مسألة زن، و نقشها و موقعیتهای فردی و اجتماعی او و بایدها و نبایدهای مربوط بدان، از موضوعات و مؤلفههای مهم در ادبیات داستانیِ معاصر است و با توجه به مؤلفههایی چون زمینه و بطن فرهنگی و اجتماعی داستانها، موازین و مؤلفههای حاکم بر مکتبها و جریانهای داستاننویسی، و نوع نگاه و تجربههای فکری و اجتماعیِ هر نویسنده، نقش و هویت زن در داستانها شکلهای مختلفی میتواند داشته باشد، چنانکه از شاخصههای مهمّ سبکی و گفتمانی در داستاننویسی است. از این روی، مطالعة سیر تحوّل نقش و هویت زن در داستانپردازی معاصر، مؤلفة درونمتنیِ مهم و قابل اعتمادی برای بررسی سیر (و چگونگی) تحولِ داستان معاصر است. از این میان، مطالعة نقش زن در داستانهای هوشنگ گلشیری با توجه به جایگاه مهم و اثرگذار او در داستان معاصر، از اهمیت خاصّی برخوردار است و شاخصة سبکی و فکریِ قابل اتکایی برای بررسی سیر داستاننویسی گلشیری است. در این مقاله پس از بررسی سیر تحوّل نقش زن در داستانپردازی گلشیری، برآنیم تا «سیر تحوّل نقش زن و میزان نمود فردیت زن» در داستانهای گلشیری را بهعنوان شاخصهای قابل اتکا و درونمتنی در بررسی و تحلیل سیر داستانپردازی گلشیری بهکار بگیریم. نتایج تحقیق بیانگر تحوّل معنادار نقش و هویت زن در سیر داستاننویسی گلشیری است، چنانکه مبنای قابل اتکایی برای دورهبندی داستانهای اوست و از سوی دیگر، تقابلهای درونساختی و رواییِ خاصّی را نشان میدهد که بهشکل معناداری برآیند تقابلهای موجود در مدرنیتة ایرانی در ارتباط با نقشها و هویتهای زنان است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 252 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | fa_IR |
| dc.publisher | IHCS | en_US |
| dc.relation.ispartof | ادبیات پارسی معاصر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Contemporary Persian Literature | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/<</ | |
| dc.subject | هوشنگ گلشیری | fa_IR |
| dc.subject | داستانپردازی | fa_IR |
| dc.subject | فردیت | fa_IR |
| dc.subject | تکنیک | fa_IR |
| dc.subject | گفتمان روایی | fa_IR |
| dc.title | سیر تحوّل «نقش زن» در داستانپردازی هوشنگ گلشیری: یک شاخصة سبکی و فکری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 87 | |
| dc.citation.epage | 109 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-4071-1005 | |