نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایرانی, محمّدfa_IR
dc.contributor.authorرضابیگی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorقربانیان, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:36:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:36:11Z
dc.date.available1399-07-09T11:36:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:36:11Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2013-09-30en_US
dc.date.submitted1392-07-08fa_IR
dc.identifier.citationایرانی, محمّد, رضابیگی, مریم, قربانیان, مریم. (1392). شیوۀ شخصیت‌پردازی دووجهی در پیکر فرهاد عباس معروفی. ادبیات پارسی معاصر, 3(4), 1-18. doi: .fa_IR
dc.identifier.issn2383-0549
dc.identifier.issn2383-0557
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/.
dc.identifier.urihttp://contemporarylit.ihcs.ac.ir/article_1043.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405384
dc.description.abstractبا پایان‌یافتن عصر عدالت شاعرانه در آثار ادبی، شاهد مرگ شخصیت‌های سادۀ نیک‌سرشت یا بد‌ذات در این آثار هستیم. به‌دنبال چنین تحولی، شخصیت‌هایی دو‌وجهی با پیچیدگی‌های ذهنی و روانی پا به عرصۀ رمان‌های مدرن می‌گذارند؛ شخصیت‌هایی که جنبۀ علنی و خصوصی آنها متفاوت از و گاه درتضاد با یکدیگر است، تضادهایی که ممکن است منشئی بسیاری از وقایع متناقض رمان شود و نه تنها فهم رمان را دشوار سازد بلکه خواننده را در شناخت هویت حقیقی شخصیت، ناکام گذارد. رمان‌‍‌نویسان از این ویژگی دو‌وجهـی‌بودن شخصیت به‌دلیل مطابقت با رمان‌های مدرن بسیار استفاده کرده‌اند. نویسندۀ <em>پیکرِ فرهاد</em> نیز این شیوۀ شخصیت‌پردازی را در رمان خود برای نشان‌دادن جلوه‌های مثبت و منفی وجودی شخصیت‌ها به‌کار می‌گیرد. او گاهی با شخصیت اظهار همدردی می‌کند و مواقعی نسبت به او احساس انزجار و نفرت می‌کند. علت این دیدگاه و واکنش متغیر این است که شخصیت در قالب‌های متفاوت و گاه با منش‌هایی متضاد در رویدادهای رمان ظهور می‌کند؛ و این همان است که پردازش شخصیت دووجهی نامیده می‌شود. در جُستار حاضر، این شیوۀ شخصیت‌پردازی در <em>پیکر فرهاد</em> بررسی و درنهایت نتیجه گرفته شده است که در رمان <em>پیکرِ فرهاد</em>، شخصیت‌ها مرز مشخصی ندارند و در‌حقیقت همۀ شخصیت‌ها جلوه‌های متعدّد وجود یک نفر هستند. این شگرد در رمان <em>پیکرِ فرهاد</em>، برای نشان‌دادن دو جنبۀ لکاته‌ای و اثیری زن به‌کار گرفته شده است.fa_IR
dc.format.extent208
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofادبیات پارسی معاصرfa_IR
dc.relation.ispartofContemporary Persian Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/.
dc.subjectپیکر فرهادfa_IR
dc.subjectزن اثیریfa_IR
dc.subjectشخصیت‌های دو‌وجهیfa_IR
dc.subjectعباس معروفیfa_IR
dc.subjectمعشوق سنتیfa_IR
dc.titleشیوۀ شخصیت‌پردازی دووجهی در پیکر فرهاد عباس معروفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی کرمانشاه (نویسندۀ مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد