جلوههای خاص موسیقایی تصویری و زبانی در هزاره دوم آهوی کوهی
(ندگان)پدیدآور
نقابی, عفتفرجپور, معصومهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مجموعه عواملی که زبان شعر را از زبان روزمره به اعتبار بخشیدن آهنگ و توازن امتیاز میبخشند و در حقیقت از رهگذر نظام موسیقایی سبب رستاخیر کلمهها و تشخص واژهها در زبان میشوند، گروه موسیقایی نامیدهاند. این گروه موسیقایی خود عوامل شناختهشدهای چون موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی دارد که کموبیش شناخته شده است و عوامل شناختهنشدهای نیز دارد که فقط قابل حس است و گاه تصویری است که علاوه بر لذت شنیداری، حظ دیداری آن نیز نصیب خواننده میگردد. شفیعی کدکنی (م.سرشک)، شاعر برجستة معاصر، توجه خاصی به موسیقی شعر داشته و در انتقال عواطف شعری خود از جلوههای مختلف موسیقی شعر بهره جسته است. با توجه به اینکه شفیعی خود در عرصة موسیقی شعر صاحبنظر است و با عنایت به این مسئله که او به هماهنگی موسیقی با عاطفه و معنای حاکم بر شعر و تأثیر بسزایی که این عوامل بر فهم و ایجاد لذت در خواننده دارد، واقف است، این سؤال مطرح است که علاوه بر عوامل شناخته شدة موسیقی چه عوامل و عناصر دیگری در موسیقی شعر شفیعی مؤثرند؟ ما در این مقال به بررسی این عوامل موسیقایی و عناصر شناخته نشده که در شعر شفیعی قابل حساند و به نوعی در ایجاد، تقویت و یا تغییر موسیقی شعر شفیعی مؤثرند، اما در حوزة هیچ کدام از انواع چهارگانة موسیقی شعر نمیگنجند پرداخته و تمام اشعار هزاره دوم آهوی کوهی را از این منظر بررسی کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که عوامل موسیقایی تصویری چون برشهای درونمصراعی و عناصر زبانی چون کاربرد آرکائیک زبان نیز در موسیقی و آهنگین نمودن شعر شفیعی تأثیر بسزایی دارند.
کلید واژگان
شعر معاصرموسیقی شعر
شفیعی کدکنی (م. سرشک)
هزاره دوم آهوی کوهی
برشهای درون مصراعی
آرکائیسم زبانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)دانشجوی دکتری، دانشگاه رازی کرمانشاه
شاپا
2383-05492383-0557