مرور دوره 5, شماره 4 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 4 از 4
-
بررسی ویژگیهای کلام ترانۀ سنتگرا و ترانۀ نوین فارسی از تأسیس رادیو (1319) تا 1357
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2016-02-20)در میان جریانهای گوناگون ترانهسرایی فارسی در فاصلۀ تأسیس رادیو (1319) تا 1357، دو جریان ترانۀ سنتگرا و ترانۀ نوین بیش از سایر جریانها به کلام ترانه اهمیت دادهاند. از این رو، محور اصلی ...
-
جهانبینی اسطورهای؛ اسطورهزدایی و اسطورهزایی در داستانهای بیژن نجدی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2016-02-20)در نگاه اول، جهان اسطوره، جهان علم و جهان سیاست هستیهای موازی هستند، که با تغییر ذائقه زیباشناختی بشر و نیازهای او اولویت و اعتبارشان متغیر میشود، اما بهدلیل جهانشمول بودن تجربههای اسطورهای و نقش ارتباطی و رسانگی آن ...
-
رفتارشناسی شخصیتهای داستانکهای عدل و دزد قالپاق نوشتۀ صادق چوبک بر اساس نظریات روانشناسی اجتماعی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2016-02-20)صادق چوبک (1377-1295 ه.ش.) از داستاننویسان نامآشنای معاصر است. در داستانهای چوبک میتوان چهرۀ جامعۀ ایران زمان نویسنده را به وضوح دید. در این مقاله، به روش تحلیل و توصیف متن و با بهرهگیری از مطالعات بینارشتهای (روانشناسی، ...
-
هستیشناسی پسامدرن در داستان «من دانای کل هستم» براساس نظریۀ برایان مکهیل
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2016-02-20)در این نوشتار، داستانِ کوتاه «من دانای کل هستم»، از مصطفی مستور بر مبنای نظریۀ مکهیل، بررسی میشود. داستان مذکور، ویژگیهایی پستمدرن و ظرفیت تحلیل بر اساس این نظریه را دارد. مکهیل، پستمدرنیسم، را ادامۀ مدرنیسم میداند. ...



