دوره 5, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
«تحلیل نشانهشناختی گفتگو در فیلمنامة داستانی دوازده رخ هوشنگ گلشیری»
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2015-11-22)به رغم اهمیت فیلمنامة داستانی و توجه پژوهشگران ادبی بر اولویت آن و خواندن آن همچون گونهای از داستان روایی، این عرصه کمتر مورد نقد و تحلیل علمی قرار گرفته است. این مقاله بر آن است تا با توجه به جنبههای کاربردی نظریات ...
-
بررسیِ مؤلفههای زمانِ روایی در رمان «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» سیمین دانشور
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2015-11-22)زمان روایی یا به تعبیر ژِرار ژِنت زمان داستانی، در انتقال مفاهیم، شخصیّتپردازی و توصیف نقشی غیر قابل انکار دارد. استفادة از مؤلفههای زمان روایی و لایههای مختلف زمان، از بارزترین ویژگیهای رمان دو جلدی سیمین دانشور به ...
-
خوانشی بومگرایانه از داستان کوتاه «درخت گلابی» نوشتهی گلی ترقی
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2015-11-22)«درخت گلابی»، داستانی که داریوش مهرجویی آن را به پردهی سینما برد، از بهترین داستانهای گُلی ترقی نویسندهی تأثیرگذار معاصر ایرانی است. شخصیت اصلی داستان که خود را نویسنده و فیلسوف قلمداد میکند چهل سال را بیوقفه به فعالیت ...
-
«تحلیل ساختاری شعر هزارة دوم آهوی کوهی»
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2015-11-22)شعر «هزارة دوم آهوی کوهی» یکی از اشعار محمدرضا شفیعیکدکنی است که شاعر سعی کرده است در آن، با استفاده از زبان ادبی فاخر، تناسب محکمی میان صورت و محتوا ایجاد کند. اصولا شعر، یک نیاز درونی است که در زبان شکل میگیرد و به ...
-
قدرت و ژانرهای ادبی (نگاهی تبارشناسانه به پیدایش داستانهای جنایی/ کارآگاهی در دورۀ معاصر)
(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیIHCS, 2015-11-22)ژانر جنایی/کارآگاهی یکی از ژانرهای ادبیای است که میتوان پیدایش آن را به گفتمان مدرن نسبت داده، از ارتباط این دو با یکدیگر سخن گفت چرا که میان عناصر اصلی داستانهای جنایی/کارآگاهی (کارآگاه، توجه به جزئیات و ...) با گفتمان ...



