رؤیت خداوند از نگاه فخرالدین رازی و علّامه طباطبایی
(ندگان)پدیدآور
عرفانی, مرتضینوری, ابراهیمیعقوبی, هانیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ظاهر برخی از آیات و روایات از جواز و برخی دیگر از عدم جواز رؤیت خداوند حکایت میکنند. فخرالدین رازی به استناد نصوص دسته اول، رؤیت بصری خداوند را جایز دانسته است؛ اما آن را مستلزم جسمانیّت و جهتداشتن خداوند نمیداند. وی نصوص دسته دوم را برخلاف ظاهرشان تأویل میکند. علّامه طباطبایی هر دو دسته از آیات و روایات را منطبق با ظاهرشان تفسیر میکند و تعارض ظاهری میان آنها را با این نظریّه حل میکند که رؤیت در نصوص دینی دو معنی دارد: رؤیت بصری و رؤیت قلبی که از سنخ علم حضوری است. برخی از آیات و روایات، رؤیت قلبی خداوند را تأیید کردهاند که عقل هم آن را میپذیرد و برخی دیگر رؤیت بصری را رد کردهاند؛ زیرا رؤیت به این معنی، مستلزم آن است که خداوند مثل و مانند داشته باشد.
کلید واژگان
رؤیت خداوندعلم حضوری
علامه طباطبایی
فخر الدین رازی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایراناستادیار گروه معارف، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
شاپا
2008-96512322-3421




