زهد از نگاه نیچه وحافظ
(ندگان)پدیدآور
رضایی, ابراهیمدهباشی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حافظ با انتقاد از زهدپیشگی و در عین حال تمجید از زاهدمنشی منتهی به سرمستی کشف و شهود، مبلّغگونهای از زهد است که ریشه در آداب و مناسک مذهبی دارد. در تفکر نیچه، دوگونه زهد بهطورکلی از یکدیگر تفکیکپذیر است: زهد مثبت و زهد منفی. زهد مثبت، زهدی است که با حفظ غریزه و تصعید آن، به حیات گرایش دارد و بر دو قسم است: 1. زهد یونانیرومی یا طبیعی؛ 2. زهد فیلسوف ناب. در برابر آن، زهد منفی با تقبیح غریزه، نافی حیات است و به دو شاخه تقسیم میشود: 1. زهد یهودیمسیحی یا کشیشانه؛ 2. زهد مابعدالطبیعی. بنابراین هرچند میان ارزشهای زاهدانه رند خراباتی حافظ و ارزشهای «فیلسوف نابِ» نیچه شباهت وجود دارد، باید زهد توأم با جنبههای اشراقی حافظ را گونه پنجمی از زهد به شمار آورد.
کلید واژگان
زهدزاهد
شور
مستی
باده
فیلسوف ناب
رند
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه معارف قرآن و اهل بیت دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناستاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2008-96512322-3421




