دیدگاههای نظری به گفتگوی بینادینی در ایران
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, مجیدمسجدجامعی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گفتگو در بین انسانها را باید با تاریخ پیدایش بشر پیوند زد. انسانها، چون واجد زبان هستند، گفتگو را مسلط بر حوزههای مختلف زندگی روزمرهشان کرده و تعاملات اجتماعیشان را با گفتگو امکانپذیر میسازند. از جمله گفتگوها، گفتگوهای بینادینی است که در برخی از آموزههای ادیان به نحو صریح و یا ضمنی به آن اشاره شده است. این مفهوم و بحثهای پیرامون آن به سبب نقش بازدارندگیاش در دورکردن انسانها از خشونت و دستآویز قرارگرفتن آن توسط برخی از قدرتهای برتر در بین و پس از جنگ جهانی دوم، در سطح جهان فراگیر شد و جایگاه برجستهای در حوزههای مهم سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی بهدست آورد. در ایرانِ پس از انقلاب نیز، به سبب ظهور تحولات ساختاری دین در حوزه عمومی، بحث از گفتگوی ادیان شکل سازندهای به خود گرفت. همین امر موجب شکلگیری و طرح دیدگاههای گوناگون از سوی اندیشمندان دینی در جامعه ایران گردید. در این مقاله تلاش میشود با کاوش در گفتارها و نوشتارهای ناظر به گفتگوی بینادینی در ایران، فرایند نظری سه دیدگاه؛ یعنی گفتگو به مثابه کنشی تعاملمحور، ضرورتمحور و زمینهمحور بررسی شود.
کلید واژگان
گفتگوگفتگوی بینادینی
گفتگوی تعاملمحور
گفتگوی ضرورتمحور
گفتگوی زمینهمحور
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایراناستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
شاپا
2008-96512322-3421
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
نقش گفتمان دین و گفتگوی ادیان در ایجاد صلح در روابط بین الملل
نوربخش, حسن (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-12-22)تحولات گفتمانی در دوره معاصر مسائل و مفاهیم چالشی جدیدی را در عرصه بین ا لملل ایجاد نموده است که تئوریها و نظریات جدیدی را در جهت حل و تبیین این مسائل طلب می کند. صلح عادلانه، تروریسم و امنیت جهانی، گفتگوی ادیان از جمله ...
-
اصول گفتگوی تربیتی در قرآن کریم (مطالعه موردی سوره قصص)
مواظبی, زهرا؛ ابراهیمی, ابراهیم (دانشگاه ایلامIlam University, 2024-08-22)تربیت انسان یکی از مهمترین وظایف بشر و از جمله رسالتهای اصلی انبیای الهی بوده است. در این میان، گفتوگوی تربیتی بهعنوان ابزاری کارآمد، نقشی اساسی در فرایند تربیت ایفا میکند. در این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی ...
-
شمولگرایینجاتازدیدگاهکارلرانرواستادمطهری ونقشآندرگفتگوی اسلامومسیحیت
مروی نام, محسن (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2020-07-22)از جمله مباحثی که نقش مؤثّر و سازندهای در تأثیر و کارآمدی گفتگوهای ادیان، خصوصاً اسلام و مسیحیّت و چگونگی ارتباط پیروان ایندو دین میتواند داشته باشد، تبیین جایگاه نجات و رستگاری و سرنوشت پیروان ایندو دین و به تعبیری ...




