معناشناسی اوصاف الهی از نگاه ابن سینا در پاسخ به مسأله زبان دین
(ندگان)پدیدآور
سلیمانی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از پرسشهای دیرین در علم کلام و فلسفه، چگونگی فهم و تحلیل معانی اوصافی است که بین خدا و انسان مشترک است؛ آیا این اوصاف با معانی انسانی و متعارف به خداوند حمل میشوند یا این که واجد معنای دیگری هستند؟ این پرسش که ابتدا ناظر به اوصاف الهی بود. بعدها گسترش یافت و همه گزارههای دین را در برگرفت و به این ترتیب نظرات مختلفی در مورد زبان دین پدید آمد. این نظرات تحت دو دیدگاه کلی تقسیم میشوند: 1- دیدگاه معناداری زبان دین؛ 2- دیدگاه بی معنا بودن زبان دین. در مقابلِ کسانی که برای گزارههای دینی معنای حقیقی قائل هستند، عدَهای زبان دین را نمادین و سمبلیک میدانند و عدهای نیز معنای کارکردی برای آن در نظر میگیرند و عدهای نیز به کلی گزارههای دینی را فاقد هرگونه معنایی میدانند. در این مقاله دیدگاههای مختلف فیلسوفان دین غربی مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد و در پایان نگرش ابن سینا در این موضوع ارائه میگردد. البته در فلسفه اسلامی این مسأله تحت عنوان «شناخت صفات خدا» مطرح میشود و در این ارتباط سه نظریه: 1- تعطیل، 2- تشبیه، 3- تشبیه در عین تنزیه، معرفی میگردد که به نظر میرسد نظریه سوم مورد تأیید فیلسوفان اسلامی به خصوص ابن سینا است. از نظر ابن سینا اتحاد مفهومی و مصداقی صفات که در اثر تنزیه ذات و صفات الهی از نواقص و امور عدمی حاصل میشود زمینه شناخت صفات الهی از طریق شناخت ذات و صفات خود و تنزیه و تعمیم آن به خداوند فراهم می شود.
کلید واژگان
زبان دینصفات الهی
تحقیق پذیری
ابطال پذیری
زبان نمادین
بازیهای زبانی
تشبیه در عین تنزیه
عینیت ذات و صفات
ابن سینا
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)شاپا
2008-96512322-3421




