نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزایی, علی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorمیرزایی رشنو, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:35:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:35:18Z
dc.date.available1399-07-09T11:35:18Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:35:18Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-04en_US
dc.date.submitted1395-11-16fa_IR
dc.identifier.citationمیرزایی, علی اصغر, میرزایی رشنو, محمد. (1396). بررسی تطبیقی برسُم در آثار دینی زرتشتی و نگاره های باستانی ایران. الهیات تطبیقی, 8(18), 123-134. doi: 10.22108/coth.2018.102251.1035fa_IR
dc.identifier.issn2008-9651
dc.identifier.issn2322-3421
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/coth.2018.102251.1035
dc.identifier.urihttp://coth.ui.ac.ir/article_22669.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/405087
dc.description.abstractنمادها و عناصر دینی بخش جدایی­ناپذیر و مقدس دین هستند که گاه نقش مرکزی در مراسم دینی دارند و ضمن اینکه نمادی از ایزد پرستش‌شده‌اند، حلقۀ پیوند نمادهای دیگر نیز هستند. برسُم در زمرۀ نمادها و عناصر دینی مقدسی است که در متون دینی و تاریخی و در نگاره­های باستانی، حضوری پررنگ دارد و این موضوع به ما کمک می‌کند با بررسی تطبیقی متون و نگاره­ها، به این مسئله بپردازیم که برسُم چه تطور و تحولی را در تاریخ ایران باستان سپری کرد. براساس متون زرتشتی، برسُم، دسته یا شاخه­ای از گیاه یا درخت مقدس هوم یا انار بود که با اندازه و شمار مشخص، دینمرد زرتشتی در مراسم دینی و به قصد نیایش آفریدگار و ایزدانی که هستی انسانی و جانوری را ممکن ‌ساختند، به کار می‌برد. گیاه برسُم نمایندۀ حضور عنصر اهورایی گیاهان و ایزد امُرتات در مراسم دینی و ابزاری برای برپایی جشن آفرینش گیاه بود. نگاره­های باستانی نیز گواهی متون زرتشتی دربارۀ کاربرد برسم در مراسم دینی را تأیید می‌کنند. اشیاء و نگاره­های باستانی، از مفرغ‌های لرستان تا سنگ‌نگاره­های دوران ساسانی، که بیشتر به مکان‌های دینی تعلق دارند، بر اهمیت دینی این عنصر مقدس در آیین‌های ایرانی تأکید دارند. گویا این شاخۀ مقدس، در تحول و تطور خود از مفرغ‌های لرستان تا سنگ­نگاره­های ساسانی، از باورهای زرتشتی تأثیر گرفته است و در آخرین مراحل تحول خود، متأثر از سیاست‌های دینی و ایدئولوژی پادشاهی ساسانی، به نماد قدرت سیاسی و دینی/ روحانی شاهان تبدیل شد. این نوشتار با رویکردی توصیفی‌تحلیلی و بر مبنای مطالعۀ تطبیقی متون دینی - تاریخی و بررسی نگاره­ها و آثار باستانی به‌جامانده از ایران باستان نگاشته شده است.fa_IR
dc.format.extent1241
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofالهیات تطبیقیfa_IR
dc.relation.ispartofComparative Theologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/coth.2018.102251.1035
dc.subjectبرسمfa_IR
dc.subjectدین زرتشتfa_IR
dc.subjectسنگ‌نگاره هاfa_IR
dc.subjectنماد دینیfa_IR
dc.subjectگیاهfa_IR
dc.subjectتخصصیfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی برسُم در آثار دینی زرتشتی و نگاره های باستانی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه تاریخ دانشگاه اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue18
dc.citation.spage123
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد