نقش رسانهها در انتخاب سبکهای زندگی سلامتمحور (با تأکید بر مصرف رسانهای شهروندان شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
مهدیزاده, سیدمحمدخاشعی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تلاشهای شتابزدهای که در سدههای اخیر برای گسترش ارتباطات بشری صورت گرفته، اثرات معکوسی بر سلامت همه انسانها داشته و مسائل بهداشتی تازهای را برای آنها به ارمغان آورده است. در این مقاله تلاش شده است تا با روش پژوهش ترکیبی، ابتدا محتوای پیامهای سلامتی تولید شده در رسانههای جمعی منتخب: رادیو، تلویزیون، وبسایت سلامتنیوز و هفتهنامه سلامت، استخراج و سپس، سبکهای زندگی سلامت مردم شهر تهران به همراه میزان مصرف رسانهای آنها، از طریق پیمایش با نمونه آماری 802 نفر از شهروندان 18 ساله و بالاتر، شناسایی شود تا در نهایت، مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین مصرف رسانهای افراد و سبک زندگی سلامتمحور آنها؛ همچنین بین سبک زندگی سلامتمحور افراد و پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنها، ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از بخش تحلیل محتوا نیز حاکی از آن است که در هر چهار رسانه یاد شده، میزان پرداختن به بعد جسمانی سلامت در رتبه اول قرار دارد و پس از آن، ابعاد «اجتماعی»، «روانی» و «معنوی» به ترتیب، بیشترین فراوانی و مدت زمان را به خود اختصاص دادهاند.
کلید واژگان
سبک زندگی سلامتمحورمصرف رسانهای
پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی
ارتباطات و سلامت
رفتارهای سلامتمحور
شماره نشریه
94تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای علوم ارتباطات، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، معاون آموزشی دانشکده ارتباطاتدکترای علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، دبیر شورای عالی سیاستگذاری سازمان صداوسیما
شاپا
2538-29772538-2985




