مدلسازی تأثیر جذابیت رسانههای اجتماعی بر درگیری فردی با تجارت اجتماعی: مطالعه صفحات تجارت اجتماعی اینستاگرام
(ندگان)پدیدآور
کوشا, بهنازرشیدی, احتشامدانایی, ابوالفضلنوع مدرک
Textشبکه اجتماعی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجارت اجتماعی که به سبب گسترش و محبوبیت روزافزون شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، به دلیل رقابت شدید، با چالشهای متعدد؛ ازجمله، کاهش مشارکت کاربران در انجمنها و هزینه زیاد جذب و حفظ مشتریان مواجه است. ازاینرو، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا الگوی اصلی تأثیر جذابیت رسانههای اجتماعی بر توسعه تجارت اجتماعی در میان کاربران ایرانی اینستاگرام، با استفاده از مدلی از روابط بین جذابیت رسانههای اجتماعی و مشارکت مورد بررسی قرار گیرد و در ضمن آن، رابطه مشارکت و التزام به تجارت اجتماعی، با در نظر گرفتن متغیر تعدیلگر علاقه شخصی به بحث گذاشته شود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با روش توصیفی همبستگی انجام شده و اطلاعات آن از طریق پیمایش، از میان 212 نفر از کاربران تجارت اجتماعی اینستاگرامی بهدست آمده است. بر اساس نتایج، مدل نظری 44 درصد از تغییرات التزام فردی به تجارت اجتماعی را تبیین میکند؛ همچنین جذابیت اجتماعی، اطلاعاتی و ظاهری اینستاگرام، افزایش مشارکت کاربران و بهتبع آن، افزایش التزام به تجارت اجتماعی را به همراه دارد. از سوی دیگر، جذابیتهای تعاملی و کاربردی، اثر معناداری بر مشارکت کاربران نداشتهاند، ضمن اینکه علاقه شخصی فرد به تجارت اجتماعی، روابط مدل را تعدیل نمیکند و اثر معناداری بر مشارکت و التزام به تجارت اجتماعی ندارد.
کلید واژگان
التزام به تجارت اجتماعیمشارکت
علاقه شخصی
جذابیت شبکههای اجتماعی
اینستاگرام
شماره نشریه
101تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایراندکترای مدیریت رسانه، استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
دکترای مدیریت رسانه، استادیار گروه مدیریت رسانه،واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
شاپا
2538-29772538-2985
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مضامین اثربخش در حمایت اجتماعی از منظر روان درمانگران : تدوین مدل مبتنی بر رویکرد کیفی به پژوهش
سرکشیکیان, سید مهدی؛ شکوری, علی؛ راجی, زهرا (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2022-09-23)حمایت اجتماعی یکی از متغیرهای مورد مطالعه در علوم روانشناسی و اجتماعی است. حمایت اجتماعی با تأثیرگذاری بر عرصههای مختلف فردی و اجتماعی سلامت روانی و بهروری افراد را ارتقا میدهد و فرد را برای مواجه با مشکلات یاری میرساند. ...
-
واکاوی ابعاد اجتماعی سوگ دردوره COVID-19: یک مرور نظام مند
ولدبیگی, اقبال؛ زاهدی اصل, محمد؛ عادلیان, حمیده (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-09-23)مرگ حقیقیترین و غیرقابل کنترلترین رویداد زندگی بشر است. شاید یکی از چالش برانگیزترین مواجه انسان، سازگاری با فقدان عزیزانش باشد وضعیت حاکم بر چرخه سوگ و سوگواری در زمان پاندمیکرونا باعث نوعی پیچیدگی سوگ افراد شده است. ...
-
تحلیل مسیررابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید-19
نیک بخش, بهرام (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2023-06-22)پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کمی و پیمایشی است، که رابطه بین فعالیت بدنی، انزوای اجتماعی و افسردگی در میان سالمندان در طول بیماری همه گیر کووید- 19 را مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری سالمندان(60 سال و بالاتر)، در شهرستان ...




