شناسایی حوزههای موضوعی پژوهشهای سیاستگذاری رادیوـ تلویزیون؛ رویکرد فراترکیب
(ندگان)پدیدآور
لبافی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مفاهیم، حوزههای موضوعی و رویکردهای در پژوهشهای داخلی در حوزه سیاستگذاری رسانهای با تأکید بر سیاستگذاری رادیوـ تلویزیونی بوده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام گرفته است. پژوهشگر پس از جمعآوری پارساهای (پایاننامه، رساله) مرتبط با حوزه سیاستگذاری رادیوـ تلویزیونی از 12 دانشگاه و همچنین مقالات این حوزه از پایگاههای علمی داخلی، به تحلیل آنها با استفاده از روش فراترکیب پرداخته است. برای انتخاب منابع، میزان مرتبط بودن با موضوع، نوع و همچنین سال انتشار مدنظر بوده است. به این ترتیب، 87 سند پژوهشی (پایاننامه، رساله و مقاله) یافت شد که به حوزه سیاستگذاری رادیو ـ تلویزیون پرداختهاند. نتایج پژوهش نشان داد، بیشترین کارهای انجام شده در این حوزه، متعلق به سیاستگذاری محتوایی بوده است که علایق پژوهشگران را به این موضوع در سازمان صداوسیما نشان میدهد. پژوهشها همچنین به موضوع مالکیت و میزان کنشگری دولت در سیاستگذاری صنعت رادیوـ تلویزیون پرداختهاند اما بر اساس یافتهها، بیتوجهی آنها به موضوع حقوق مخاطب (حریم خصوصی، حق مالکیت معنوی و ...) در صنعت رادیوـ تلویزیون مشهود است. موضوعاتی مانند قدرت تأمینکننده محتوا نیز از مباحث دیگری هستند که با وجود اهمیت در ادبیات سیاستگذاری رسانهای، پژوهشهای داخلی توجهی به آنها نشان ندادهاند.
کلید واژگان
سیاستگذاری رسانهایحوزههای موضوعی
فراترکیب
شماره نشریه
100تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت رسانه، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)شاپا
2538-29772538-2985




