بررسی رابطه مصرف رسانهای با جامعهپذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمپور, داودنوع مدرک
Textسواد رسانه ای
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین مصرف رسانهای و سواد رسانهای با جامعهپذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. برای این منظور، از روش پیمایشی استفاده شده است و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای سواد رسانهای، مصرف رسانهای و جامعهپذیری سیاسی دانشجویان بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ شامل 27000 دانشجو تشکیل میدهند که در سال تحصیلی 97-96 در رشتهها و مقاطع تحصیلی مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل بودهاند. نمونه آماری، شامل 400 دانشجوی این دانشگاه متناسب با جنسیت، مقطع و رشته تحصیلی بوده و پرسشنامه پژوهش روی این نمونه آماری اجرا شده است. بر اساس نتایج پژوهش، بین میزان مصرف رسانهای، سواد رسانهای و ابعاد سهگانه آن؛ یعنی میزان آگاهی یا رژیم رسانهای، میزان تحلیل پیامهای رسانهای و میزان برخورداری از دیدگاه انتقادی، با میزان جامعهپذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه معنادار وجود دارد. دانشجویان مرد از مصرف رسانهای، سواد رسانهای و همچنین جامعهپذیری سیاسی بالاتری نسبت به دانشجویان زن برخوردار بودهاند.
کلید واژگان
جامعهپذیری سیاسیمصرف رسانهای
سواد رسانهای
رژیم رسانهای
شماره نشریه
99تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانشاپا
2538-29772538-2985




