روشهای مکمل و جایگزین در مطالعات پیمایشی و افکارسنجی
(ندگان)پدیدآور
علی احمدی, امیدنوع مدرک
Textپژوهشهای پیمایشی و افکارسنجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پرسش این است که با توجه به نواقص و برد به نسبت محدود پژوهشهای پیمایشی و افکارسنجی، چگونه میتوان ضمن حفظ قابلیتها و فواید این روشها، از روشهای مکمل و جایگزین استفاده کرد. برای پیدا کردن پاسخی مناسب برای این پرسش، پس از مرور توضیحات روششناختی و نقدهای نوشته شده و نیز با توجه به تجارب مختلف به دست آمده، برای جبران و پوشش دادن نواقصی که به صورت احتمالی در جمعآوری اطلاعات، تجزیهوتحلیل اطلاعات، تفسیرها و نتیجهگیری نهایی ایجاد میشود، با مقایسه ویژگیهای روشهای دیگر و با بهرهگیری از امکانات سایر روشها، الگویی کارآمدتر برای به کارگیری این نوع از پژوهشها پیشنهاد شده است. بهعنوان روشهای مکمل پیشنهاد این است که از گروه بحث متمرکز در تک تک مراحل پژوهش پیمایشی استفاده کرد. بهعنوان روشهای جایگزین، تلاش شده است تا حسب مورد، نشان داده شود که با کنار گذاشتن هر ویژگی از ویژگیهای پژوهشهای پیمایشی، از کدام یک از روشهای جایگزین پیشنهادی یعنی مردمنگاری، تحقیق عملی مشارکتی، مطالعه موردی و تحلیل محتوا، میتوان بهره گرفت.
کلید واژگان
مطالعات پیمایشی و افکارسنجینقد جامعهشناختی پژوهشهای پیمایشی
روشهای مکمل مطالعات پیمایشی
روشهای جایگزین مطالعات پیمایشی
اعتبار درونی و بیرونی مطالعات پیمایشی
شماره نشریه
98تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای جامعه شناسی، استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آشتیانشاپا
2538-29772538-2985




