آشنایی با نمونهگیری چرخشی و استفاده از آن درنظرسنجیها
(ندگان)پدیدآور
کلهری ندرآبادی, لیداشباک, اشکاننوع مدرک
Textپژوهشهای پیمایشی و افکارسنجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه برنامهریزان و عرضهکنندگان کالا و خدمات، علاقهمند به دانستن نظرهای افراد درباره محصول ارائه شده خود هستند تا از این طریق بتوانند در راه تأمین نیازهای استفادهکنندگان از کالاها و خدمات حرکت کنند و به بهبود موقعیت خود بپردازند. کسب نظر افراد درباره یک موضوع خاص، نظرسنجی نامیده میشود. نظرسنجیها بهطور معمول، از طریق شیوههای نمونهگیری نااحتمالاتی و بدون چارچوب انجام میشوند. مشکل استفاده از این روش آن است که نتایج به دست آمده، از دقت نمونهگیریهای احتمالاتی برای تعمیم به کل جامعه برخوردار نیست و تنها توصیفی از نظر افرادی ارائه میشود که در نمونه قرار گرفتهاند. استفاده از فنون مختلف نمونهگیری میتواند به رفع این نقیصه کمک کند. در مقاله حاضر، ضمن اشاره مختصر به روشهای آمارگیری نمونهای نااحتمالاتی و احتمالاتی، مزایای استفاده از روشهای احتمالاتی در نظرسنجیها برشمرده خواهد شد. همچنین مفهوم آمارگیری چرخشی و مزایای آن در مقایسه با سایر آمارگیریها در طول زمان بیان میشود و پیشنهاد استفاده از آن در نظرسنجیها مطرح خواهد شد.
کلید واژگان
کلید واژهها: آمارگیرینظرسنجی
نمونهگیری چرخشی
شماره نشریه
98تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دکترای آمار، استادیار پژوهشکده آماردکترای آمار، استادیار و هیئتعلمی پژوهشکده آمار
شاپا
2538-29772538-2985




