نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنظیف, ساراfa_IR
dc.contributor.authorنجف‌زاده, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:33:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:33:47Z
dc.date.available1399-07-09T11:33:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:33:47Z
dc.date.issued2019-05-22en_US
dc.date.issued1398-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-12-30en_US
dc.date.submitted1397-10-09fa_IR
dc.identifier.citationنظیف, سارا, نجف‌زاده, مهدی. (1398). تحلیل نشانه‌شناسی برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های 60 و 70 (مطالعه موردی: کارتون‌های قصه‌های مجید، مدرسه موش‌ها، دنیای شیرین و قصه‌های تا‌به‌تا). پژوهش‌های ارتباطی, 26(97), 41-75. doi: 10.22082/cr.2019.100656.1751fa_IR
dc.identifier.issn2538-2977
dc.identifier.issn2538-2985
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22082/cr.2019.100656.1751
dc.identifier.urihttp://cr.iribresearch.ir/article_35450.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/404596
dc.description.abstract<strong>مناسبات قدرت در دهه‌های 60 و 70 در ایران، متأثر از وقوع انقلاب اسلامی دچار تغییراتی شده است. نظام‌های نشانه­‌ایِ متعارضی را می‌­توان شناسایی کرد که حول روابط و مناسبات قدرت در ایران انقلابی ایجاد شدند و زندگی اجتماعی کودکان را تحت تأثیر قرار دادند. در مطالعه حاضر با به‌کارگیری چارچوب امر سیاسی و نظریه فرهنگی کودک در روش نشانه‌شناسی  پرس، به واسازی نظام­‌های نشانه‌­ای و منازعه معنایی حاصل از آنها در برنامه­‌های کودک و نوجوان تولید تلویزیون ایران در گذر از دو دهه پس از پیروزی انقلاب پرداخته شده است؛ تا از این طریق، گفتمان هویتی هژمونیک در هر دهه به دست آید. یافته­‌ها نشان می­‌دهد؛ در متن دهه 60 غلبه با نمادهای اسلامی ـ انقلابی بود که حول ضدیت با مصرف­‌گرایی، ساده‌­زیستی و همبستگی اجتماعی در دل روابط خانوادگی و آموزشی نظم می‌یافت. نظام نشانه‌ای در حاشیه و پنهانِ اجتماعی، با القای هویت انقلابی در تضاد با دیگری (غرب)، کودکان را آماده پذیرشِ روابط اقتدارآمیزِ مبتنی بر سلطه ساخت و در دهه70 غلبه نظام نشانه‌­ای مدرن در برابر سنتی، اقتدار پدرسالارانه را درهم شکست و روابطی با منطق گفتگو را بر نظام روابط خانوادگی حاکم ساخت. هویت مخاطبان شناور در برداشتی متناقض و متضاد از محور ابژگی و سوژگی قرار گرفت و دستیابی به مفهوم کودکی را غیرممکن ساخت.</strong>fa_IR
dc.format.extent601
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherResearch and Polling Center of I.R.I.Ben_US
dc.relation.ispartofپژوهش‌های ارتباطیfa_IR
dc.relation.ispartofCommunication Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22082/cr.2019.100656.1751
dc.subjectبرنامه‌های کودک و نوجوانfa_IR
dc.subjectنظام نشانه­‌ایfa_IR
dc.subjectگفتمان هویتیfa_IR
dc.subjectدهه60و70fa_IR
dc.titleتحلیل نشانه‌شناسی برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های 60 و 70 (مطالعه موردی: کارتون‌های قصه‌های مجید، مدرسه موش‌ها، دنیای شیرین و قصه‌های تا‌به‌تا)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای علوم سیاسی، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue97
dc.citation.spage41
dc.citation.epage75


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد