بررسی و تبیین نقش ستارگان در فرایند ارتباطی پیامهای ارتباط جمعی
(ندگان)پدیدآور
خواجه جعفری, حسینفرهنگی, علی اکبرساروخانی, باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در بسیاری از پیامهایی که هر لحظه در رسانههای ارتباط جمعی تولید و منتشر میشوند، ستارگان عرصههای مختلف، حضوری غیرقابل انکار دارند. این حضور یا در اخباری است که به ابعاد مختلف فعالیتهای ستارگان میپردازند، یا در پیامهایی است که ستارگان را برای تبلیغات بازرگانی، سیاسی و عقیدتی بهکار میگیرند. در این مقاله تلاش شده است با مطالعهای جامع، به بررسی و تبیین نقش ستارگان در فرایند ارتباطی پیامهای ارتباط جمعی پرداخته شود. برای رسیدن به این هدف، روش تحلیل محتوا انتخاب شده است. در ابتدا مصاحبههایی با استادان حوزه ارتباطات در دانشگاههای تهران طراحی و اجرا شده است و سپس بر پایه مصاحبههای انجام شده و مطالعه اسنادی، نامهای الکترونیکی حاوی 5 پرسش کلی، تنظیم و برای 177 استاد حوزههای ارتباط جمعی، پژوهشگران رسانهای و خبرگان حوزه ستارگان و مشاهیر در امریکا، انگلیس، استرالیا، هلند و ایران ارسال شده است. از میان پاسخهای دریافت شده، 20 پاسخ به همراه 2 مصاحبه برای تحلیل مناسب تشخیص داده شده و مصاحبهها و پاسخهای منتخب، کدگذاری، تحلیل و نتایج آنها در قالب مدل ارائه شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، ستارهها در فرایندی مشخص، بر اثر تکرار نام، چهره و اخبار در رسانهها خلق میشوند و از جذابیت آنها برای جلب توجه مخاطبان به پیامهای رسانهای در نقش حامل با نفوذ پیام استفاده میشود.
کلید واژگان
ستارگانرسانه
پیامهای ارتباط جمعی
حامل پیام
فرایند ارتباطی
شماره نشریه
95تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، پردیس البرز دانشگاه تهراندکترای ارتباطات و مدیریت، استاد دانشگاه تهران
دکترای جامعهشناسی، استاد دانشگاه تهران
شاپا
2538-29772538-2985




